Rush Factoryn kuluvan vuoden toimintakuva on säilynyt viime aikoina kevennetyistä yleisrajoituksista huolimatta vaikeana, eikä H1:llä tulla järjestämään yhtään tapahtumaa. Myös siirtopaine H2:n alkupään suuntaan on yhä voimakas, joskin synkimpien koronariskien asteittaisen pienentymisen myötä todennäköisyys kaikkein huonoimmalle skenaariolle (ts. nolla tapahtumaa koko vuonna) on arviomme mukaan laskenut. Tätä taustaa vasten nostamme tavoitehintamme 1,20 euroon (aik. 0,80 euroa), mutta toistamme vähennä-suosituksemme. Yhtiöllä on mielestämme hyvät työkalut pidemmälle katsovaa arvonluontia ajatellen, mutta ulkoisten tekijöiden kohottamat haasteet painavat vielä omien kyvykkyyksien luomia mahdollisuuksia enemmän.
Tapahtumia siirretty ensi vuoteen
Rush Factoryn kuluvan vuoden narratiivi ei ole viime aikoina kevennetyistä yleisrajoituksista huolimatta oleellisesti muuttunut ja rima yleisötapahtumien järjestämiselle vaikuttaa olevan keskeisillä toiminta-alueilla sekä etenkin lyhyessä aikaikkunassa vielä varsin korkealla. Voimassa olevien rajoitteiden iskut ovat olleet tuntuvia, sillä alun perin koko vuodelle suunnitelluista 43 COR-tapahtumasta 25 on nyt siirretty myöhempään ajankohtaan ja kolme kokonaan peruttu. Siirretyistä tapahtumista etenkin lähes koko Ranskan (4/6 tapahtumaa) ja Saksan (7/8 tapahtumaa) kiertueiden siirrot ovat kovimpia takaiskuja, sillä tapahtumat kattavat yli neljänneksen alkuperäisestä kiertueesta. Arviomme mukaan Saksan ja Ranskan tapahtumat ovat myös osallistujamääriltään varsin isoja, mitä peilaten niiden taloudelliset roolitkin ovat merkittävät.
Leikkasimme kuluvan vuoden ennusteita
Ensi vuodelle siirrettyjä tapahtumia sekä loppuvuoden tapahtumavolyymiin yllä olevia kysymysmerkkejä peilaten leikkasimme kuluvan vuoden ennusteitamme. Odotamme nyt liikevaihdon laskevan 70 % 1,2 MEUR:oon koronaviruksen puhaltaman vastatuulen ajamana. Käyttökatteen odotamme laskevan -0,1 MEUR:oon typistyneen kiertueen, sen uudelleenjärjestelyistä kummunneiden rasitteiden sekä siirrettyihin tapahtumiin kohdistuneiden ja tälle vuodelle vahvasti panospuolelle (ts. ohut tuottopuoli) jäävien markkinointiponnistusten ajamana. Yhtiön ansaintamallin etupainotteisuudesta ja maaliskuun alkuun asti hyvin sujuneesta lipunmyynnistä johtuen uskomme likviditeettitilanteen säilyneen olosuhteisiin nähden tyydyttävänä. Myös taseasema oli koronakriisiin lähdettäessä tukeva, joskin on huomattava, että absoluuttisesti pienestä oman pääoman puskurista (2019: 1,6 MEUR) johtuen tilanne voi muuttua nopeastikin, mikäli yhtiön tulos taittuu odotuksiamme selvästi jyrkemmin tappiolle. Toimintamallin ja kustannusrakenteen joustavuus mahdollistaa yhtiölle kuitenkin kohtuullista taloudellista liikkumatilaa vallitsevaankin viitekehikkoon, kunhan toimintariskien täysimääräiseltä realisoitumiselta vältytään. Vaikka todennäköisyys näiden riskien toteutumiselle onkin arviomme mukaan laskenut, ovat ne kokonaiskuvaa sekä viruksen toiseen aaltoon sidonnaisia uhkakuvia heijastellen yhä varautumisen arvoisia.
Riskit kellauttavat vaakakupin väärälle puolelle
Kuluvan vuoden ennusteidemme valossa tappiolle painuvat tulosrivit eivät tarjoa hinnoittelulle lainkaan relevanttia tukipintaa, kun taas ensi vuoden kertoimilla (2021e: P/E 10x ja EV/EBITDA 5x) tarkasteltuna osake ei ole erityisen kallis. Mielestämme täysimääräinen nojaaminen eteenpäin katsovaan arvostuskuvaan ei kuitenkaan ole toistaiseksi perusteltua toimintaympäristön kehityskaareen liittyvät epävarmuustekijät sekä liiketoiminnan rajallinen näkyvyys huomioiden. Nämä kertoimet antavat kuitenkin jo tiettyä osviittaa osakkeen keskipitkän aikavälin mahdollisuuksista, vaikka tämä potentiaali vallitsevan riskikuvan ja sitä kautta väärälle puolelle kellahtavan tuotto/riski-vaa’an alle hautautuukin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 1,2 | 4,2 |
kasvu-% | 39,34 % | −69,65 % | 244,69 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | −0,3 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | −22,59 % | 10,51 % |
EPS (oik.) | 0,12 | −0,16 | 0,13 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | 24,38 | - | 2,14 |
EV/EBITDA | 14,07 | - | 1,14 |