Rush Factory tiedotti keskiviikkona siirtävänsä koronaviruksen takia Pariisin Jablinesissa järjestettävän COR-tapahtuman ajankohtaa. Tapahtuma oli alkuperäisen kiertueaikataulun mukaan tarkoitus järjestää maaliskuun lopussa (28.-29.3.). Nyt yhtiö on ryhtynyt etsimään tapahtumalle uutta päivämäärää touko- ja elokuun väliseltä ajanjaksolta. Pariisin Jablinesin kaksipäiväiseen tapahtumaan on toistaiseksi myyty yli 7 000 lippua, ja arviomme mukaan se on yksi yhtiön kiertuekalenterin suurimmista yksittäisistä tapahtumista.
Tapahtuman siirtäminen ei aiheuta rahojen palautusta lipun ostaneille, vaan jo ostetut liput siirtyvät automaattisesti tapahtuman uuteen ajankohtaan tai vaihtoehtoisesti toiseen tapahtumaan, mitä peilaten aikataulumuutoksilla ei ole välittömiä vaikutuksia yhtiön liikevaihto- ja tulostasoon.
Koronaviruksen eteneminen yhtiölle merkittävällä Keski-Euroopan markkinalla on kuitenkin nostanut hyvin synkkiä pilviä erityisesti tapahtumakiertueen alkupään (huhti- ja toukokuu) yläpuolelle. Mikäli virus ja sitä seuraavat viranomaismääräykset pakottaisivat Rush Factoryn siirtämään ison osan lähikuukausien tapahtumista myöhemmäksi, uusien päivämäärälohkojen löytäminen käyttökelpoisilta ajanjaksoilta voisi osoittautua arviomme mukaan hyvin haastavaksi ja johtaa pahimmillaan yksittäisten tapahtumien peruuntumiseen. Tällaisella tapahtumaketjulla olisi luonnollisesti heikentävä vaikutus myös yhtiön tuloksentekoon. Vaikka yhtiö ei toistaiseksi ole joutunut siirtämään muita COR-tapahtumia, näemme erityisesti Ranskan ja Saksan alkuvuoden tapahtumien olevan edellä mainittuja tekijöitä sekä koronavirukseen liittyviä merkittäviä kysymysmerkkejä heijastellen selkeästi vaaravyöhykkeellä.
Jablinesin tapahtuman siirtämisen ohella Rush Factory kommentoi muuttaneensa koronavirusten takia tapahtumien kulkua siten, että samalle alueelle ei ole kokoontuneena yhtäaikaisesti yli 1 000 ihmistä. Käsityksemme mukaan tämä tarkoittaa operaatiotasolla pidennettyä tapahtuma-aikaa (toisin sanoen osallistujien lähtövälejä harvennettu). Lisäksi yhtiö tiedotti siirtäneensä alun perin keväälle suunnitellun Duudsonit Funland -konseptikiertueen syksyyn.
Ennakkokommenttimme Rush Factoryn tulevana perjantaina julkistettavasta H2-raportista on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2020
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 4,0 | 5,5 |
kasvu-% | −29,03 % | 38,67 % | 36,77 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,3 | 1,0 |
EBIT-% (oik.) | 11,72 % | 8,17 % | 17,95 % |
EPS (oik.) | −0,10 | 0,10 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 3,35 | 1,02 |
EV/EBITDA | - | - | - |