Rush Factory antoi eilen negatiivisen ja jo toisen tulosvaroituksen vuodelle 2019. Varoituksen taustalla oli kokoluokaltaan merkittävien investointikustannusten kirjaaminen vuoden 2019 puolelle. Päivitettyä ohjeistusta mukaillen laskimme päättyneen vuoden ennusteitamme merkittävästi ja samalla teimme pieniä leikkauksia myös lähivuosien ennusteisiimme. Näitä tekijöitä heijastellen laskemme tavoitehintamme 2,30 euroon (aik. 3,00 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme. Näemme Rush Factoryn seuraavan 12 kuukauden tuotto/riski-profiilin kallistuvan vielä negatiivisen puolelle erityisesti yhtiön liiketoiminnan rajalliseen näkyvyyteen sekä vielä kehitysvaiheessa olevien uusien konseptien ylösajoon liittyvien riskitekijöiden rasittamana.
Tulosvaroituksen taustalla investointikustannukset
Päivitetyn ohjeistuksensa mukaisesti Rush Factory odottaa vuoden 2019 liikevaihdon olevan noin 4 MEUR ja käyttökatteen noin 0,4 MEUR (aik. 0,8 MEUR). Tulosvaroituksen taustalla on yhtiön päätös kirjata pääosin nykyisten ja tulevien konseptien markkina-alue- ja maakartoitukseen sekä kaluston päivityksiin kohdistuneet investointikustannukset tilikaudelle 2019. Lisäksi yhtiö kommentoi kustannuksia aiheutuneen perusteellisesti suoritetusta pohjatyöstä, jonka tarkoituksena on ollut kartoittaa jo tuotantovaiheessa olevien tapahtumien suuren kävijämäärän hyödyntämistä muutoinkin kuin varsinaisessa lipunmyynnissä. Kokonaisuudessaan näiden kustannusten yhteissumma on noin 0,3 MEUR, mitä voidaan yhtiön mittakaavaan suhteutettuna pitää merkittävänä panostuksensa. Leikkasimme vuoden 2019 ennusteitamme vastaamaan päivitettyä ohjeistusta. Pidämme sekä uusien konseptien kehittämistä että uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamista kriittisenä erityisesti yhtiön kehitysvaihetta sekä pidemmän aikavälin arvonluontia ajatellen.
COR:n lipunmyynti on käynnistynyt hyvin
Tulosvaroituksen yhteydessä yhtiö antoi ennakkotietoja myös toistaiseksi suurimman ja siten tuloksenteon kannalta kriittisimmän tapahtuman, COR:n, ennakkomyynnistä. COR:n lipunmyynti oli 31.1.2020 mennessä 2,07 MEUR (31.1.2019: 2,02 MEUR). Tammikuu on COR:lle tyypillisesti vilkkain myyntikuukausi, sillä arviomme mukaan yhtiö tekee ensimmäisen asteittaisen hinnankorotuksen tyypillisesti tammikuun loppupuolella. Yhtiön puolivuosittaista raportointia mukaillen emme tee kvartaali- tai kuukausikohtaisia ennusteita yksittäisille tapahtumille, mutta karkeasti tarkasteltuna COR:n ennakkomyynti oli linjassa koko vuodelta 4,5 MEUR:n liikevaihtoa odottavan ennusteemme kanssa. Yhtiön tapahtumakalenteriin (COR ja muut konseptit) lisättyjen uusien maiden vaatimia ylösajo- ja markkinointipanostuksia heijastellen olemme kuitenkin laskeneet alkaneen vuoden tulosennusteitamme lievästi. Odotamme yhtiön yltävän tänä vuonna 5,5 MEUR:n liikevaihtoon ja 1,1 MEUR:n käyttökatteeseen. Tulosvaroituksen yhteydessä yhtiö kommentoi työnimellä 2020-projekti kulkevan konseptin julkaisun lähenevän ja odotamme lisätietoja konseptin luonteesta, kiertueesta ja erityisesti sen potentiaalista yhtiön 13.3. julkistettavan tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.
Edessä vielä liikaa epävarmuustekijöitä
Rush Factoryn ennusteidemme mukainen P/E-luku vuodelle 2020 on 7x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin on 4x. Kertoimet ovat absoluuttisesti hyvin matalia ja painottuvat yhtiölle hyväksymämme kerroinhaarukan alalaitaan. Matalat kertoimet eivät kuitenkaan toistaiseksi riitä kompensoimaan erityisesti tuotekehitysputken loppupäähän ja odottamamme tuloskasvun kannalta kriittiseen 2020-projektiin liittyviä epävarmuustekijöitä. Täten jäämme odottamaan vielä konkreettisia näyttöjä uusien konseptien iskukyvystä sekä COR:n tulostason kestävyydestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2020
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 4,0 | 5,5 |
kasvu-% | −29,03 % | 38,67 % | 36,77 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,3 | 1,0 |
EBIT-% (oik.) | 11,72 % | 8,17 % | 17,95 % |
EPS (oik.) | −0,10 | 0,10 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 3,44 | 1,05 |
EV/EBITDA | - | - | - |