Leikkaamme Rush Factoryn lähivuosien ennusteita pääosin odotuksiamme hitaamman Utopia Nation Festival (UNF) -tapahtumakonseptin ylösajon ja heikentyneen liiketoimintaympäristön vuoksi. Yhtiön historialliseen tuloksentekokykyyn nähden osake vaikuttaa halvalta, mutta konkreettisen taseriskin ja haastavan näkymän myötä laskemme tavoitehintamme 1,0 euroon (aik. 1,2 eur). Toistamme vähennä-suosituksemme.
Heikon kuluttajaluottamuksen keskellä UNF-konseptia ajetaan ylös odotuksiamme hitaammin
Lähtökohdat kuluvaan vuoteen vaikuttavat aiempia odotuksiamme haastavimmilta pohjamudissa matelevan kuluttajaluottamuksen seurauksena. Rush Factory ei ole viime kuukausina julkistanut uusia UNF-tapahtumapäiviä, mikä johtuu arviomme mukaan yhtiön pyrkimyksestä suojella kassaansa panostamalla toimivaksi todettuun Color Obstacle Rush (COR) -tapahtumakonseptiin, UNF-kiertueen suuremmasta myyntipotentiaalista huolimatta. Kuluvan vuoden ennusteissamme leikkasimme UNF-tapahtumien määrää julkistettuun kolmeen tapahtumaan (aik. 16 kpl). COR-tapahtumia odotamme kuluvalta vuodelta yhteensä 36 kappaletta, mikä vaatii julkistettujen tapahtumien lisäksi kuutta tapahtumaa kuluvan vuoden jälkipuoliskolle. Laskimme kuluvan vuoden liikevaihtoennustetta 42 % 3,6 MEUR:oon, kun taas 2024 liikevaihtoennusteemme laski 20 % aiempaa rauhallisempaa UNF-konseptin ylösajoa ennakoiden. Kuluvan vuoden ennakkomyynnin perusteella Rush Factory ei ole tehnyt oleellisia muutoksia COR-kiertueen hinnoitteluun, mutta ennusteissamme yhtiön kannattavuus saa tukea parantuneelta myyntikatemarginaalilta edullisempien hankintojen ja laskeneiden Aasian rahtikustannusten kautta. Odotamme myös lievästi parantunutta panos/tuottosuhdetta yhtiön markkinointipanostuksista, koska kuluerä koki viime vuonna painetta etenkin Keski-Euroopassa ryhmätapahtumien kysynnän elvyttyä verkkaisesti koronan jäljiltä. UNF-konseptin heikentyneen tuloskontribuution vuoksi laskimme kuluvan vuoden liikevoittoennustettamme 35 % ja ensi vuoden ennustetta 28 %. Ennusteissamme yhtiö saa tänä vuonna rahavirran käännettyä takaisin positiiviseksi, mikä nykyinen taseasema huomioiden on mielestämme kriittistä.
Taloudellisiin tavoitteisiin tukeutuminen on toistaiseksi ennenaikaista
Rush Factoryn sijoitustarinan kannalta uusi UNF-konsepti on kriittisessä roolissa liiketoiminnan riskiprofiilin alentamista ja myynnin jatkuvuuden vahvistamista ajatellen. Yhtiön tuloksenteon kannalta syömähampaaksi profiloitunut COR-kiertue on osoittanut kannattavuutensa. Konseptin lähestyessä jo kymmenen vuoden ikää liikevaihdon hajauttaminen on kuitenkin mielestämme keskeistä. Strategiakaudella 2022--2025 tavoiteltu 50 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 20-30 %:n käyttökate voi antaa indikaatiota UNF-kiertueeseen liittyvästä potentiaalista, mutta ennen konseptin onnistunutta lanseeraamista taloudellisiin tavoitteisiin tukeutuminen on mielestämme ennenaikaista.
Arvostus ei vaadi paljoa, mutta kaipaamme näyttöjä kannattavuuden elpymisestä
Rush Factoryn 2,5 MEUR:n markkina-arvo ja ennusteidemme mukainen 3,7 MEUR:n yritysarvo ovat absoluuttisesti matalat, mutta vaativat tuloskunnon elpymisestä koronan jälkeisessä ajassa. Lähivuosien EV/EBIT-kertoimet eivät mielestämme kannattele osaketta, joskin pienikin muutos ennusteissa voi muuttaa arvostuskuvaa radikaalisti. Negatiivisen käyttöpääoman omaava liiketoimintamalli generoi mahtavaa pääomantuottoa myynnin ollessa riittävällä tasolla, mutta velkaisen taseen aiheuttaman rahoitusriskin ja liiketoimintaympäristöä varjostavan haastavan näkymän vuoksi puollamme varovaisuutta osakkeen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 2,9 | 3,6 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −31,61 % | 24,04 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | −0,6 | 0,3 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | −19,76 % | 6,98 % |
EPS (oik.) | 0,19 | −0,26 | 0,10 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | 12,47 | - | 2,90 |
EV/EBITDA | 9,71 | - | 5,31 |