Rush Factory julkisti eilen Q1-liiketoimintakatsauksensa. Yhtiö tiedotti jo aikaisemmin siirtäneensä viranomaismääräysten velvoittamana maaliskuun loppuun alun perin suunnitellut COR-tapahtumat (tapahtumapaikkoina Ranskan Angers ja Pariisi) myöhempään ajankohtaan, eikä yhtiön kalenterissa täten ollut vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lainkaan tapahtumia. Toimintamaiden viranomaisvaatimuksia mukaillen yhtiö on toistaiseksi joutunut siirtämään yhteensä kahdeksan kevätkaudelle suunniteltua COR-tapahtumaa.
Maaliskuun loppuun mennessä pääosin COR-tapahtumista koostuva lipunmyynti oli yhteensä 2,4 MEUR (koko vuoden COR-ennusteemme 2,5 MEUR). Lipunmyynti sujui arviomme mukaan hyvin maaliskuun alkupäiviin saakka, jonka jälkeen koronaviruksen rantautuminen Eurooppaan, sen hillitsemiseksi asetetut viranomaismääräykset ja sitä kautta massatapahtumien voimakkaasti heikentynyt kysyntä ovat rasittaneet lipunmyyntiä hyvin raskaalla kädellä. Loppuvuoden tapahtumakiertuetta ja erityisesti sen järjestämistä ajatellen yhtiö on vallitsevaan toimintakontekstiin suhteutettuna mielestämme kuitenkin kohtuullisissa asemissa. Näkemystämme tukee se, että yhtiöllä on hyvä toimintavalmius (mm. vaihtoehtoiset tapahtumapaikat ja riittävä määrä kalustoa) jo siirrettyjen ja erityisesti H1:llä huomattavan siirtopaineen alla olevien tapahtumien uudelleenjärjestämiseen. Lisäksi yhtiö on tehnyt tapahtumakulkuunsa muokkauksia, joiden kautta yhtiön on mahdollista hallita osallistujamäärää varsin kontrolloidusti. Näiden muokkauksien vastaanoton Rush Factory kommentoi olleen viranomaistasolla kannustavaa, mikä on mielestämme varovaisen positiivinen signaali mahdollisuuksista operoida tietynasteisten rajoitteidenkin ympäristössä.
Tälle vuodelle COR-kalenteriin lisättyjen maiden (Tanska, Belgia ja Hollanti) lipunmyynnin yhtiö kommentoi olleen hyvällä tasolla. Uudet maat ovat arviomme mukaan keskeinen osa sekä COR-kiertueen lähivuosien että erityisesti yhtiön vielä tuotekehitysputkessa olevan ja työnimellä 2020-projekti kulkevan tapahtumakonseptin pelikirjaa. Vaikka konseptit eivät arviomme mukaan ole keskenään täysin vertailukelpoisia, on uusissa maissa hyvin käynnistynyt COR-myynti maltillisen lupaava merkki myös 2020-projektin vastaanottoa ajatellen (ts. kulttuurillisesti hedelmällinen maaperä). Ennen koronaviruksen puhaltamaa vastatuulta hyvin edennyt COR-myynti on arviomme mukaan hyvä osoitus myös siitä, että konsepti on verrattain pitkästä eliniästään huolimatta yhä elinvoimainen ja sen kysyntä on normaaleissa olosuhteissa edelleen vahvalla tasolla. 2020-projektin kehitystyön yhtiö toisti jatkuneen suotuisalla uralla ja konseptin olevan valmis syksylle aikataulutettua lanseerausta silmällä pitäen, joskin lopullisen julkaisun olevan riippuvainen koronavirustilanteen etenemisestä.
Huolimatta yhtiön verrattain hyvästä toimintavalmiudesta ja lähikuukausina asteittain kohdemarkkinoilla purkautuvista rajoitteista, on lyhyen tähtäimen riskinarratiivi yhä muuttumaton ja epävarmuustaso tilanteen muutosnopeutta sekä sen mukanaan tuomia ja osin yhä tuntemattomia kysymysmerkkejä mukaillen korkea. Kokonaisuudessaan liiketoimintakatsaus ei tarjonnut merkittävästi uutta tarttumapintaa koronaviruksen runtelemasta toimintaympäristöstä ja sitä kautta Rush Factoryn loppuvuoden kehityskaaresta. Tätä heijastellen katsauksella ei myöskään ollut vaikutusta kuluvan vuoden ennusteisiimme ja siten näkemyksemme yhtiöstä. Olemme kommentoineet tarkemmin yhtiön koko vuotta edellisessä päivityksessämme, joka on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 2,8 | 4,1 |
kasvu-% | 39,34 % | −30,48 % | 46,97 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,1 | 0,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | 3,91 % | 7,99 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,02 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 24,38 | 16,39 | 3,59 |
EV/EBITDA | 14,07 | 1,98 | 0,45 |