Rush Factory julkisti maanantaina Q1-liiketoimintakatsauksensa. Alkuvuoden lipunmyynti on kirinyt selvästi pandemian rokottamaa vertailukautta korkeammalle, mikä on linjassa lyhyen tähtäimen odotuksiemme kanssa. Pidemmän tähtäimen odotuksien kannalta myönteistä oli, että yhtiö toisti aiemman viestin siitä, että sen on tarkoitus julkaista kuluvan kuukauden aikana uusi Lost Reality -työnimen saanut tapahtumakonsepti.
Q1:llä yhtiön tapahtumien lipunmyynti oli yhteensä 1,6 MEUR (Q1’21: 0,54 MEUR). Johdon kommenttien perusteella Ison-Britannian markkina vaikuttaa toimineen jälleen myynnillisesti vahvimpana markkinana. Tämä heijastelee muun muassa sen muita maita aikaisempaa koronarajoitusten poistumista.
Katsauskaudella järjestettiin myös kaksi tapahtumaa Ranskassa, joista muodostuva Q1-liikevaihto ylsi 0,36 MEUR:oon. Tapahtumista Marseillen maaliskuun alkuun osunut tapahtuma aloitti kauden 2022 aiemmin kuin koskaan aikaisemmin. Onnistuneen tapahtuman ansiosta yhtiö arvioi myös jatkossa voivansa aloittaa kauden aikaisemmassa vaiheessa. Katsauksessaan yhtiö myös nosti esiin digitaalisen markkinoinnin kustannusten viimeaikaisen nousun, minkä taustalla on erityisesti Applen yksityisyydensuojapäivitys.
Maaliskuussa toteutetun toisen hintaporraskampanjan jälkeen COR-tapahtumien kumulatiivinen kokonaismyynti oli 2,07 MEUR. Tässä on olennainen ero vertailukauden tasoon (Q1’21: 2,9 MEUR), mutta huomioitavaa on, että tässä vaiheessa myyntitilanteeseen vaikuttaa sekä tulevien tapahtumien että markkinointiponnisteluiden ajoitus. Yhtiö arvioikin lipunmyynnin jatkuvan viime vuoden tapaan läpi tapahtumakauden. Koko vuoden COR-tapahtumista muodostuva liikevaihdon ennusteemme on 4,2 MEUR:ssa. Tarkastelemme myynnin kehitystä ja ennusteitamme tarkemmin lähiaikoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 4,2 | 7,6 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −1,87 % | 81,96 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | 0,4 | 1,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | 10,09 % | 17,91 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,15 | 0,49 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | 2,10 | 0,65 |
EV/EBITDA | 9,71 | 1,09 | - |