Sanoma: Arvostuksessa on otettu varaslähtö
Sanoma raportoi eilen kokonaisuudessaan odotuksiemme mukaiset Q4-luvut. Myös vuoden 2021 ohjeistus riitti täyttämään odotuksemme, joten teimme vain pieniä ennustetarkistuksia. Viimeaikainen kurssinousu on tullut täysimääräisesti arvostuskertoimien venymisen kautta, mikä on kohottanut arvostuksen kireäksi. Nostamme tavoitehintamme verrokkiarvostuksia peilaten 15,0 euroon (aik. 13,0 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme.
Q4-tulos ja osinko vastasivat odotuksia
Sanoman liikevaihto kasvoi Q4:llä lähes 11 % 227 MEUR:oon ylittäen odotukset lievästi. Segmenteittäin katsottuna Learningin liikevaihdon kehitys vastasi odotuksiamme, kun taas Media Finland ylitti odotuksemme lievästi. Segmentin kehitys oli lievästi odotuksiamme vahvempaa kaikissa kategorioissa. Q4:n operatiivinen liiketulos (ilman PPA-poistoja) painui lievästi tappiolle -1,5 MEUR:oon ja alitti lievästi ennusteemme. Tappiollisen operatiivisen tuloksen taustalla on Learningin voimakas kausiluonteisuus, joka painoi segmentin odotuksiamme voimakkaammin tappiolle. Osin tätä paikkasi Media Finlandin odotuksemme ylittänyt tulos, joka sai tukea liikevaihtotason lisäksi kustannussäästöjen tuomasta odotuksiamme vahvemmasta kannattavuudesta. Raportoitua tulosta painoi odotuksiamme suuremmat negatiiviset kertaerät yrityskaupoista ja niiden integraatioista, mikä painoi raportoidun osakekohtaisen tuloksen -0,14 euroon ja alle ennusteidemme. Kokonaisuudessaan Q4-luvut vastasivat kuitenkin odotuksiamme, kun Sanoma odotetusti korotti osinkoaan 0,52 euroon/osakkeelta.
Ohjeistus täytti odotukset, teimme vain pieniä ennustemuutoksia
Sanoma antoi vuodelle 2021 ohjeistuksen, jonka mukaan sen liikevaihto on 1,2-1,3 miljardia ja operatiivinen liikevoitto-% (ilman PPA-poistoja) on 14-16 %. Haarukoiden keskikohta perustuu yhtiön mukaan oletukseen, että mainosmarkkinat säilyvät suhteellisen vakaina edellisvuoteen verrattuna eikä tapahtumaliiketoimintaan kohdistu merkittäviä rajoituksia Suomessa. Lisäksi oletuksena on, ettei pandemia vaikuta merkittävästi Learningiin. Sekä ohjeistus että siihen sisältyneet oletukset vastasivat odotuksiamme. Teimme raportin jälkeen vain pieniä ennustemuutoksia lähivuosien operatiivisiin tulosennusteisiin, jotka laskivat näiden seurauksena 2-3 %. Odotamme Sanomalta vuodelta 2021 1259 MEUR:n liikevaihtoa ja 200 MEUR:n operatiivista liikevoittoa (ilman PPA-poistoja), mikä vastaa 15,9 %:n marginaalia. Olemmekin ennusteillamme tyypillisesti varovaisesti ohjeistavan Sanoman ohjeistuksen ylälaidalla. Keskeiset riskit ennusteillemme ovat näkemyksemme mukaan oletukset, mainonnan asteittaiseen elpymiseen ja siihen, että pandemia ei estä tapahtuma-liiketoiminnan operointia.
Kurssinousu on tullut arvostuskertoimia venyttämällä
Sanoman tulospohjainen arvostustaso on näkemyksemme lyhyellä tähtäimellä (2021e P/E oik. 21x ja EV/EBIT 19x) haastava, mutta ennustamamme lähivuosien tuloskasvu painaa arvostuskertoimet suhteellisen neutraalilla tasolle pidemmälle katsottaessa. Osien summa -mallimme sekä kassavirtalaskelmamme (15-15,8 euroa/osake) indikoivat osakkeen olevan niin ikään täyteen hinnoiteltu. Arvostuksen kokonaiskuvan ollessa neutraali, on seuraavan 12 kuukauden tuotto-odotus näkemyksemme mukaan vajaan 4 %:n tasolle nousevan osinkotuoton varassa, mikä ei riitä mielestämme kuitenkaan perusteeksi lisäostoille. Sanoman oppimisliiketoiminnan Euroopan valloitus etenee vakuuttavasti, mutta nykyarvostuksella jäämme odottamaan houkuttelevampaa riski/tuotto-suhdetta ennen lisäostoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 061,7 | 1 259,3 | 1 281,2 |
kasvu-% | 16,26 % | 18,61 % | 1,74 % |
EBIT (oik.) | 133,7 | 168,4 | 182,6 |
EBIT-% (oik.) | 12,59 % | 13,37 % | 14,25 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,77 | 0,82 |
Osinko | 0,52 | 0,54 | 0,58 |
Osinko % | 3,78 % | 8,19 % | 8,80 % |
P/E (oik.) | 23,61 | 8,59 | 8,06 |
EV/EBITDA | 6,47 | 4,66 | 4,19 |