Toistamme Sanoman lisää-suosituksen ja nostamme osakkeen tavoitehinnan 9,5 euroon (aik. 9,0 euroa). Sanoma on tehnyt vuosina 2019-2020 merkittäviä yritysjärjestelyjä, joiden myötä yhtiön arvonluonnin painopiste on siirtynyt defensiiviseen, erittäin kannattavaan ja vakaat kasvunäkymät omaavaan Learning-liiketoimintaan. Medialiiketoiminta kärsii lyhyellä aikavälillä voimakkaasti koronan vaikutuksista, mutta digitaalisten tilaustuottojen kasvaessa myös medialiiketoiminnasta on tulossa pidemmällä tähtäimellä entistä vakaampaa ja kannattavampaa toimintaa. Näkemyksemme mukaan Sanoma selviää koronashokista kohtuullisin vaurioin ja osakkeen tuotto-odotus on pitkän aikavälin potentiaaliin, normalisoituun tulokseen ja vahvaan osinkovirtaan nähden houkutteleva. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Arvonluonnin painopiste siirtynyt sijoittajan kannalta kiinnostavimpiin osiin
Sanoma on toteuttanut viimeisen 12 kk:n aikana useita merkittäviä yritysjärjestelyjä (Hollannin medialiiketoiminnon myynti, Iddink, Alma Media aluelehdet), joiden seurauksena yhtiön arvonluonnin painopiste on siirtynyt sijoittajan kannalta kiinnostavimpiin oppimisen (Learning) ja digitaalisten mediasisältöjen tuottoihin. Nämä luonteeltaan hyvin ennustettavat, skaalautuvat, hyvin kannattavat ja kohtuulliset kasvunäkymät omaavat liiketoiminnot muodostavat nykyisellään arviomme mukaan noin 2/3 Sanoman operatiivisesta tuloksesta. Sanoman liikevaihdosta syntyy yhä noin 30 % rakennemuutoksen myötä taantuvista painetun liiketoiminnan tuotoista, mikä vaimentaa yhtiön liikevaihdon kehitystä vaikka digitaaliset tilaustuotot ja oppimisen palvelut kasvavat. Rakennemurroksen aiheuttamaan paineeseen vastaamiseksi Sanoma on jatkanut toiminnan tehostamista sekä lisännyt vahvan taseen turvin aktiivisuutta vahvasti synergisten ja ydintoimintojen arvoketjua täydentävien yritysostojen saralla.
Koronan yli katsottaessa kasvu- ja kannattavuus lievällä nousukäyrällä
Sanoman lyhyen tähtäimen näkymät ovat kaksijakoiset, kun koronashokki painaa vuoden 2020 mainosmyyntiä ja tapahtumatuottoja voimakkaasti, mutta vastaavasti Learning jatkaa vakaata ja erittäin kannattavaa kasvua. Koronan yli katsottaessa ennustamme vajaa 30 % medialiiketoimintojen liikevaihdosta muodostavien painetun median tuottojen jatkavan noin 5 %:n laskua mediakulutuksen muutosten ja mainonnan digitalisoitumisen ajamana. Vajaa 40 % Sanoman liikevaihdosta muodostavat oppimateriaalien ja digitaalisten oppimisalustojen tuotot kuitenkin kasvavat vakaasti, mikä tukee konsernitason kannattavuutta. Oppimisen alueella digimurros on myös käynnissä, mutta muutokset ovat asteittaisia ja Sanoman tuloskasvunäkymää tukee epäorgaaninen kasvu ja tehokkuusparannukset. Tätä kokonaiskuvaa heijastellen odotamme yhtiön liikevaihdon kasvavan 17 % vuonna 2020. Kannattavuuden odotamme olevan paineessa medialiiketoiminnoissa ja vuoden 2020 operatiivinen liikevoitto-%:n (ilman PPA-poistoja) ennusteemme on 14,3 % (2019: 14,8 %). Vuonna 2021 odotamme liikevaihdon kasvavan elpyvän talouden myötä 9 %, mikä tukee myös kannattavuutta, joka nousee 15,6 %:iin.
Tuotto-odotus nousee hyvälle tasolle
Sanoman arvostustaso on tulospohjaisesti lähivuosille maltillinen (20-21e P/E oik. 12-14x) ja osake tarjoaa osingon kautta sijoittajalle hyvän tuotto-odotuksen (noin 6 %). Odotamme koronakriisin väistyessä myös vahvan tuloskasvukomponentin ja pitkän aikavälin arvostuskuvan (osien summa ja DCF 10-11 euroa) antavan tukea osakkeelle. Lisäksi näemme positiivisena optiona mahdolliset uudet yritysostot, joihin Sanomalla on käytettävissä noin 300 MEUR:n rahoitusreservit.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 065,1 | 1 157,6 |
kasvu-% | −30,58 % | 16,64 % | 8,68 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 130,2 | 157,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,22 % | 13,57 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,62 | 0,71 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 7,56 % | 7,85 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 11,07 | 9,74 |
EV/EBITDA | 9,04 | 5,29 | 4,29 |