Sanoma laaja raportti: Vetovastuu on siirtynyt Learningille
Toistamme Sanoman 15,0 euron tavoitehinnan ja vähennä-suosituksemme. Sanoman tekemien yritysjärjestelyiden myötä liiketoiminnan painopiste on siirtynyt tukevasti korkean kannattavuuden ja vakaan kasvunäkymän omaavaan Learning-liiketoimintaan, mikä on laskenut yhtiön riskiprofiilia. Tämä defensiivinen liiketoiminta tuo tällä hetkellä noin 2/3 konsernin tuloksesta, kun taas perinteisen median painoarvo on selvästi pienempi. Useasta kulmasta tarkasteltuna osakkeen arvostus on mielestämme perustellulla tasolla. Siten lähivuosien tuotto-odotus nojaa näkemyksemme mukaan etenkin osinkoon, mikä ei mielestämme riitä lisäostojen perusteeksi matalasta riskiprofiilista huolimatta. Tänään julkaistu laaja yhtiöraportti Sanomasta on luettavissa täällä.
Learningin painoarvo jo selvästi suurempi
Sanoma on jatkanut viimeisen vuoden aikana jo usean vuoden käynnissä ollutta epäorgaanisen kasvun strategian toteuttamista. Yritysostojen seurauksena yhtiön arvonluonnin painopiste on siirtynyt sijoittajan kannalta houkuttelevampiin ja arvokkaampiin oppimisen (Learning) tuottoihin. Nämä hyvin ennustettavat, korkean kannattavuuden ja kohtuulliset kasvunäkymät omaavat liiketoiminnot muodostavat nykyisellään noin 2/3 Sanoman operatiivisesta tuloksesta. Painopisteen muutoksen seurauksena taantuvien painetun median tuottojen osuus Sanoman liikevaihdosta on laskenut noin 25 %:iin. Odotamme painopisteen muutoksen jatkuvan yhtiön epäorgaanisen kasvun strategian painottaessa yritysjärjestelyjä vahvemmin Learningissa. Tuottojen painopisteen muuttuessa liiketoiminnan alttius talouden kehitykselle pienenee, mikä heijastuu liiketoiminnan riskiprofiiliin.
Maltillista kasvua ja skaalautuvuutta
Lyhyellä tähtäimellä Sanoma kärsii pandemian aiheuttamasta mainosmyynnin ja tapahtumatuottojen laskusta, mutta toteutettujen yritysostojen tuoma kasvu nostaa konsernin vuoden 2020 liikevaihdon selvään kasvuun. Keskipitkällä aikavälillä Sanoman tuottoihin vaikuttavat eri suuntiin kehittyvät trendit, kun noin neljänneksen liikevaihdosta tuovan painetun median tuotot jatkavat laskua mediakulutuksen muutoksen ja mainonnan digitalisoitumisen ajamana. Vastaavasti noin puolet Sanoman liikevaihdosta muodostavat oppimateriaalien ja digitaalisten oppimisalustojen tuotot kasvavat yhdessä digitaalisten sisältöjen ja mainonnan tuottojen kanssa. Tätä kokonaiskuvaa heijastellen odotamme yhtiön liikevaihdon yltävän keskipitkällä aikavälillä lievään orgaaniseen kasvuun (2022-2024 ~ 2 %), mutta korkeampikatteisten tuottojen suhteellisen osuuden kasvun ansiosta odotamme operatiivisen tuloskasvun olevan noin kaksinkertainen suhteessa liikevaihdon kasvuun.
Arvostus on useasta kulmasta tarkasteltuna perustellulla tasolla
Sanoman tulospohjainen arvostus on lyhyellä tähtäimellä korkeahko (2021e P/E oik. 20x ja EV/EBIT 18x), mutta ennustamamme lähivuosien maltillisen tuloskasvun painavan arvostuskertoimet perustellulle tasolle pidemmälle katsottaessa. Osien summa -mallimme sekä kassavirtalaskelmamme (15,4-15,8 euroa/osake) indikoivat osakkeen olevan oikein hinnoiteltu. Siten useasta kulmasta tarkasteltu arvostuksen kokonaiskuva on neutraali ja seuraavan 12 kuukauden tuotto-odotus on näkemyksemme mukaan vajaan 4 %:n tasolle nousevan osinkotuoton varassa. Tämä ei mielestämme puolla lisäostoja, vaikkakin yhtiön riskiprofiili on näkemyksemme mukaan maltillinen. Sanoman oppimisliiketoiminnan Euroopan valloitus etenee vakuuttavasti, mutta nykyarvostukselle on mielestämme perusteltua odottaa houkuttelevampaa riski/tuotto-suhdetta ennen lisäostoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 061,7 | 1 236,5 | 1 281,7 |
kasvu-% | 16,26 % | 16,46 % | 3,65 % |
EBIT (oik.) | 133,7 | 164,1 | 179,7 |
EBIT-% (oik.) | 12,59 % | 13,27 % | 14,02 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,75 | 0,80 |
Osinko | 0,52 | 0,54 | 0,58 |
Osinko % | 3,78 % | 7,95 % | 8,54 % |
P/E (oik.) | 23,61 | 9,09 | 8,45 |
EV/EBITDA | 6,47 | 4,84 | 4,32 |