Sanoma: Learning kantaa yhtiön yli synkän virran
Tarkistamme Sanoman tavoitehinnan 9,0 euroon (aik. 8,5 euroa) ja toistamme osakkeen lisää-suosituksen. Korona oli Q1-numeroissa vielä lähes huomaamaton vieras, mutta se iskee Q2:lla rajusti mediatoimintojen tuottoihin. Sanoman tuloksesta ja arvosta pääosan muodostavan Learningin vahvistuvaan kehitykseen koronalla ei ole näillä näkymin merkittäviä negatiivisia vaikutuksia, mikä vakauttaa yhtiön tuloskehitystä ja mahdollistaa osingon kasvun. Sanoman lyhyen aikavälin näkymät ovat vaisut, mutta pitkän aikavälin potentiaaliin ja vahvaan osinkovirtaan suhteutettuna pidämme osakkeen arvostusta edelleen houkuttelevana.
Lievä ennustealitus kausiluonteisesti vaisulta ensimmäiseltä neljännekseltä
Sanoman liikevaihto kasvoi Q1:llä 15 % 188 MEUR:oon ylittäen hieman odotukset. Liikevaihdon kasvua ajoi odotetusti Learningin yritysostot, jotka nostivat segmentin liikevaihdon 85 %:n kasvuun. Media Finlandin liikevaihto laski vain 1 %:n, mikä ylitti odotukset noin 3 %:lla. Media Finlandin liikevaihto ei kärsinyt odotetusti Q1:llä vielä juuri lainkaan koronan vaikutuksista, jotka osuivat aivan Q1:n loppuun ja olivat keskimääräistä markkinakehitystä maltillisempia. Q1:n operatiivinen liikevoitto jäi Learningin voimakkaan kausiluonteisuuden takia edelleen lievästi negatiiviseksi, joskin tulostasoa heikensi Media Finlandin osalta Q1:lle osuneet poikkeuksellisen suuret markkinointikulut.
Korona iskee mainonnan ja tapahtumien tuottoihin ison loven, mutta oppimisen tuotot suojassa
Sanoma ei anna toistaiseksi ohjeistusta vuodelle 2020. Yhtiö kommentoi jo maaliskuun lopulla, että koronasta johtuvalla kysynnän laskulla ja rajoitustoimilla on merkittävä vaikutus Media Finlandin mainos- ja tapahtuma-liiketoimintojen tulokseen (noin 25 % liikevaihdosta) Q2:sta alkaen, eikä tähän näkymään tullut muutosta. Yhtiö tarkensi myös, että tapahtumien liikevaihdon ja tuloksen olevan vuonna 2020 lähellä nollaa ja mainonnan tuottojen kehityksen vastaavan Q2-Q3:n aikana finanssikriisin tasoa (-17 %). Maaliskuussa Suomen mainosmarkkinat laskivat painetun median vedolla -16 %. Tärkeää oli, että Sanoma toisti arvion, että koronalla ei ole merkittävää vaikutusta suurimman osan Sanoman tuloksesta (arviolta noin 2/3) muodostavaan Learning-liiketoimintaan.
Ennustemuutokset jäivät Q1:n jäljiltä maltillisiksi, yritysostot kannattelevat tulostasoa
Q1-raportti ei tuonut maaliskuun lopulla päivitettyihin ennusteisiimme toistaiseksi merkittäviä muutostarpeita (2020e-2022e oik. EPS ennustemuutos -1 %. +3 %, +4 %). Ennustamme Sanomalle kuluvana vuonna pääasiassa yritysostojen vedolla (mm. Iddink ja Aluelehdet) selvästi kasvavaa liikevaihtoa (+17 %) ja operatiivisen tulosta (+14 %), vaikka korona painaa medialiiketoimintojen operatiivisen tuloksen selvään laskuun. Ennakoimme koronan pahimpien vaikutusten rajoittuvan Q2-Q3’20 jaksolle, mutta pidämme todennäköisenä että täydellinen toipuminen kriisistä kestää vuosia ja kiihdyttää median rakennemurrosta. Mediamarkkinan elpyessä vuonna 2021 kasvaa Sanoman liikevaihto +7 %, operatiivinen tulos +16 % ja osakohtainen tulos +13 %. Osingon odotamme säilyvän lähivuodet lievässä kasvussa.
Kriisin yli katsova sijoittaja saa Sanoman osakkeesta hyvän tuotto-odotuksen maltillisella riskillä
Sanoman arvostustaso on tulospohjaisesti lähivuosille kohtuullinen (20-21e P/E oik. 12-14x) ja osake tarjoaa pelkän osingon kautta hyvän tuotto-odotuksen (noin 6 %). Odotamme koronakriisin väistyessä myös vahvan tuloskasvukomponentin ja arvostuskertoimien nousun antavan tukea osakkeelle. Osakkeen arvostusta voivat seuraavan 12 kk:n jänteellä tukea myös mahdolliset uudet yritysostot, jotka voivat laskeneiden arvostustasojen myötä tarjota entistä parempia arvonluontimahdollisuuksia Sanoman noin 400 MEUR:n rahoitusreserveille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 067,7 | 1 146,4 |
kasvu-% | −30,58 % | 16,92 % | 7,37 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 131,8 | 155,8 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,35 % | 13,59 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,62 | 0,70 |
Osinko | 0,50 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 7,36 % | 7,95 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 10,95 | 9,68 |
EV/EBITDA | 9,04 | 5,06 | 4,25 |