Sanoma ostaa Alma Median aluelehdet
Sanoma ja Alma Media tiedottivat aamulla liiketoimintakaupasta, jossa Sanoma ostaa Alma Median alueellisten lehtien liiketoiminnan 115 MEUR:n velattomalla kauppahinnalla. Kauppaan sisältyy Alma Median alueelliset mediat Aamulehti ja Satakunnan Kansa, 13 paikallislehteä sekä Alma Manun painoliiketoiminta. Kauppa aiotaan toteuttaa vuoden 2020 aikana ja se vaatii viranomaisten hyväksynnän.
Myytävien liiketoimintojen yhteenlaskettu alustava, tilintarkastamaton liikevaihto vuodelta 2019 oli 99 MEUR, pro forma oikaistu käyttökate sisältäen 2020 alkavan jakelun ulkoistamissopimuksen noin 20 MEUR ja oikaistu liikevoitto noin 15 MEUR (10 MEUR ilman jakelun ulkoistusta). Kauppahinta vastaa EV/käyttökatekerrointa 5,8x ja EV/liikevoitto-kerrointa 10x. Sisältäen Sanoman arvioimat noin 13 MEUR:n nettosynergiat, laskee kaupan arvostuskertoimet EV/käyttökatteella noin 3,5x ja EV/liikevoittokertoimella 5x tasolle.
Kauppa kasvattaa toteutuessaan Sanoma Media Finlandin liikevaihtoa noin 17 % vuositasolla ja koko konsernin liikevaihtoa noin 9 % ja liikevoittoa noin 10 %. Alma Median liiketoimintaan kaupalla on puolestaan huomattavasti suurempi merkitys, sillä myytävät liiketoiminnot ovat vastanneet noin 30 % Alma Median liikevaihdosta ja ulkoistussopimus huomioiden reilua 20 % liikevoitosta. Kaupan toteutuessa vuoden 2020 aikana Alma Media kirjaa liiketoimintojen myynnistä noin 58 MEUR:n myyntivoiton.
Alustavasti pidämme kauppaa positiivisena molemmille yhtiöille. Merkittävät synergiaedut huomioiden Sanoman kaupasta maksama hinta on mielestämme maltillinen ja strategisesta näkökulmasta katsottuna se vahvistaa merkittävästi yhtiön asemaa Suomen johtavana uutismediana. Alma Media saa puolestaan kaupasta arviomme mukaan kohtuullisen hyvän hinnan, kun huomioidaan printtimediaan painottuneen alueellisen median vaisut kasvunäkymät ja matala digitaalisuusaste. Alma Medialle jää edelleen haltuun Consumer-segmentin kannattavin ja digitalisoitunein osa, eli Iltalehti, joka on tärkeä osa Alma Median digitaalisessa mainosverkossa. Kaupan myötä Alma Median digitaalisten tuottojen osuus nousee 67 %:iin liikevaihdosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille