Sanoma julkisti aamulla Q1-raporttinsa, joka oli varsin yllätyksetön. Kokonaisuutena Sanoman tuloksen muodostumisen kannalta hiljaisemman kvartaalin raportin yleiskuva oli melko neutraali, kun yhtiö myös toisti aiemman ohjeistuksensa ennakoidusti ja myös markkinakommentit olivat odotuksien mukaiset. Sanoman klo 11.00 alkavaa tulosinfoa voi seurata inderesTV:stä.
Liikevaihto alitti odotuksemme hienoisesti Media Finlandissa
Sanoman liikevaihto säilyi Q1:llä käytännössä vertailukauden tasolla ja oli 211 MEUR, mikä jäi aavistuksen sekä meidän että konsensuksen ennusteista. Tämän taustalla oli lievästi odotuksiamme matalampi liikevaihtotaso Media Finlandissa, minkä taustalla taas oli hieman odotuksistamme jääneet mainos- sekä tilausmyynti. Learning liikevaihto taas osui hyvin odotuksiimme kausiluonteisesti pienellä neljänneksellä.
Tulosrivit pääasiassa linjassa odotuksien kanssa
Sanoman operatiivinen liiketulos (ilman PPA-poistoja) oli Q1:lla -10,4 MEUR, mikä oli hieman odotuksia vähemmän tappiollinen. Segmenteittäin katsottuna Learningin liiketappio oli hienoisesti odotuksiamme pienempi. Vastaavasti Media Finlandin kannattavuus jäi aavistuksen odotuksistamme, mikä yhdessä pienen liikevaihdon alituksen kanssa johti hienoisesti odotuksiamme matalampaan operatiiviseen tulokseen. Alemmilla riveillä Sanoma kirjasi Q1:lle hieman odotuksiamme suuremmat positiiviset verot, minkä seurauksena Q1:n osakekohtainen tappio -0,11 euroa/osake oli odotuksia matalampi.
Ohjeistus ennallaan, markkinakommentit yllätyksettömät
Sanoma toisti ohjeistuksensa vuodelle 2022, jonka mukaan yhtiö odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,25-1,3 mrd. euroa (2021: 1,125) ja operatiivisen liikevoitto-%:n ilman hankintamenojen poistoja olevan 15-16 % (2021: 15,8 %). Ennusteissamme ennen Q1-raporttia odotimme Sanomalta vuonna 2022 noin 3 %:n liikevaihdon kasvua ja 15,6 %:n oikaistua liikevoitto-% (ilman PPA-poistoja), mitkä olivat linjassa konsensuksen vastaavan ennusteen kanssa. Tätä ja hyvin odotuksien kanssa linjassa ollutta Q1-raporttia mukaillen ei alustavan arviomme mukaan kuluvan vuoden ennusteisiimme kohdistu olennaisia muutospaineita.
Markkinakommenteissa yhtiö arvioi Espanjan opetussuunnitelmauudistuksen kompensoivan suurin piirtein odotetun Puolan laskun kuluvana vuonna. Lisäksi mediamainonnan osalta yhtiö kommentoi, että sota Ukrainassa aiheutti tilapäistä hidastumista maaliskuussa ja huhtikuun alussa. Nyt yhtiö kuitenkin arvioi markkinan olevan palautumassa aiemmin arvioidulle tasolleen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 251,6 | 1 292,6 | 1 334,6 |
kasvu-% | 17,88 % | 3,28 % | 3,25 % |
EBIT (oik.) | 158,2 | 162,9 | 181,2 |
EBIT-% (oik.) | 12,64 % | 12,61 % | 13,58 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,72 | 0,82 |
Osinko | 0,54 | 0,58 | 0,60 |
P/E (oik.) | 19,08 | 9,44 | 8,28 |
EV/EBITDA | 8,08 | 4,53 | 4,08 |