Sanoma julkistaa Q1-raportin keskiviikkona 29.4. noin klo 08.30. Yhtiöltä odotetaan kausiluonteisesti vaisulta Q1:ltä yritysostojen myötä selvää kasvua liikevaihtoon, mutta suunnilleen vertailukauden tasoista operatiivista tulosta. Q1-raportissa kiinnostuksen kohteena on etenkin koronakriisin sumentamat näkymät, sekä kommentit liittyen mahdollisiin sopeutustoimiin sekä viimeaikaisiin yritysjärjestelyihin. Yhtiö veti maaliskuun lopussa pois aiemman ohjeistuksensa koronaviruspandemiasta johtuen, emmekä odota yhtiön antavan tässä vaiheessa vielä uutta ohjeistusta vuodelle 2020. Pidämme 8,50 euron tavoitehinnan ja lisää-suosituksen ennen Q1-raporttia ennallaan.
Sekä konsensus että omat ennusteemme ennakoivat Sanoman liikevaihdon kasvaneen Q1:llä noin 12 % 183 MEUR:oon. Liikevaihdon kasvuun vaikuttaa pääasiassa Sanoman loppuvuonna 2020 tekemät useat yritysostot, joista merkittävin on Learning-liiketoimintaan liitetty Iddink. Ennustamme koronakriisin vaikuttaneen jatkuvien liiketoimintojen kasvulukuihin vielä suhteellisen maltillisesti Q1:llä, sillä koronan vaikutukset alkoivat näkyä Sanoman medialiiketoiminnoissa arviomme mukaan merkittävissä määrin vasta maaliskuun puolivälin jälkeen, eikä koronalla odoteta olevan Learning-liiketoimintaan merkittävää vaikutusta. Segmenteittäin odotamme Sanoma Media Finlandin liikevaihdon laskevan painetun median liikevaihdon laskun myötä noin 3 %, ja Learning-liiketoiminnan vastaavasti kasvavan yritysostojen myötä kausiluonteisesti vaisulla neljänneksellä 79 % vertailukaudesta.
Odotamme Sanoman oikaistun liikevoiton parantuneen Q1:llä hieman vertailukauden tasolta, mutta jäävän Learningin kausiluonteisuuden takia kokonaisuutena nollatasolle. Konsensuksen keskimääräinen ennuste Q1:n oikaistulle liikevoitolle on hieman ennustettamme negatiivisempi (-4,5 MEUR). Arviomme mukaan Sanoman operatiiviseen kannattavuuteen vaikutti heikentävästi Q1:llä painetun median tuottojen ja mainonnan tuottojen lasku, ja positiivisesti puolestaan digitaalisten mediatuottojen kasvu, kausiluonteisuuden lievä tasoittuminen sekä kustannustehokkuuden parantuminen Learning-segmentissä. Operatiivisen osakekohtaisen tuloksen ennustamme kuitenkin jäävän konsensuksen mukaisesti vertailukauden tasolle -0,04 euroon (Q1’19: -0,04 euroa).
Ennakoimme Sanoman jatkavan ohjeistuksen osalta edelleen maaliskuun lopussa valittua linjaa, missä epävarmuuteen vedoten yhtiö ei antanut uutta ohjeistusta vuodelle 2020. Yhtiö kommentoi maaliskuun lopulla, että koronasta johtuvalla kysynnän laskulla ja rajoitustoimilla arvioidaan olevan merkittävä vaikutus Media Finlandin mainos- ja tapahtumaliiketoimintojen liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Yhtiön mukaan koronalla ei kuitenkaan arvioida olevan merkittävää vaikutusta Learning-liiketoimintaan.
Pyrimme löytämään vastauksia Q1-raportista ja johdon kommenteista erityisesti kysynnän laskun kulmakertoimeen, arvioihin markkinakehityksestä, sekä siihen millaisia sopeutustoimia yhtiö suunnittelee negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi. Sanoman liiketoiminnan defensiivisyys on parantunut merkittävästi viime vuosina tehtyjen yritysjärjestelyjen kautta, ja arviomme mukaan noin 65 % yhtiön liikevaihdosta ja noin 75 % operatiivisesta liikevoitosta muodostuu hyvin ennustettavista oppimisen ja median tilaustuotoista. Koronariskeille alttiiden mainonnan, irtonumeromyynnin, festivaali- sekä tapahtumatuottojen osuus liikevaihdosta on siten maksimissaan noin 35 % ja liikevoitosta noin 25 %. Ennustamme Sanoman liikevaihdon kasvavan yritysostojen vedolla (Iddink, Alman aluelehdet) vuonna 2020 18 % 1080 MEUR:oon (vertailukelpoisesti -3 %), operatiivisen tuloksen ollessa 160 MEUR ja oikaistun liikevoittomarginaalin 14,8 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 079,7 | 1 116,4 |
kasvu-% | −30,58 % | 18,23 % | 3,40 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 140,4 | 152,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 13,00 % | 13,66 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,62 | 0,68 |
Osinko | 0,50 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 7,25 % | 7,83 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 11,05 | 10,18 |
EV/EBITDA | 9,04 | 4,91 | 4,62 |