Sanoma julkaisi tänään aamulla kausiluonteisesti vaisulta Q1:lta odotusten mukaisen operatiivisen tuloksen. Raportoitua liikevoittoa tukivat liiketoimintojen myyntivoitot, jotka ylittivät selvästi rakennejärjestelykulut. Yhtiö toisti odotetusti tilinpäätöksen yhteydessä annetun vakaata vertailukelpoisen liikevaihdon kehitystä ja heikentyvää suhteellista operatiivista kannattavuutta ennakoivan ohjeistuksen.
Sanoman liikevaihto laski Q1:llä noin 5 %:n vertailukaudesta 248 MEUR:oon, mikä alitti 2 %:lla markkinaodotukset. Liikevaihto laski hieman odotuksia enemmän sekä Media Finlandissa (-4 % v/v) ja Media Netherlandsissa (-11 % v/v), mutta oli odotuksia hiukan parempi Learningissä (+9 % v/v). Liikevaihdon heikentymistä ajoi medialiiketoimintojen osalta erityisesti painetun median mainos- ja tilausmarkkinoiden vaisu kehitys sekä liiketoimintojen myynnit ja lopetukset. Learningin liikevaihdon kasvua ajoi kausiluonteisesti vaisulla Q1:llä viime vuoteen verrattuna suuremmat kausitilaukset Hollannissa.
Q1:n operatiivinen liikevoitto oli ennakko-odotusten mukaisesti vertailukauden tasolla noin 10 MEUR:ssa (Q1’18 oikaistu EBIT: 10 MEUR). Segmenteittäin katsottuna operatiivisen liikevoiton kehitys suhteessa ennusteisiimme oli odotettua Media Netherlandissa ja Learningissa, mutta Media Finlandin vertailukaudesta 5 % kasvanut liikevoitto oli pieni positiivinen yllätys. Raportoitu liikevoitto oli 12 MEUR. Yhtiö raportoi Q1:lle jälleen merkittävät kertaerät, jotka olivat nettovaikutukseltaan (+4,6 MEUR) hieman odotuksiamme positiivisemmat. Sanoma kirjasi liiketoimintakauppojen myyntivoittoina 10,8 MEUR:n voitot, mutta samanaikaisesti lähinnä IT-infrastruktuuriin ja -palveluihin liittyneet rakennejärjestelykulut laskivat liikevoittoa 6,2 MEUR. Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei ollut suuria yllätyksiä, joten osakekohtainen tulos jäi kausiluonteisesti vaisulle 0,01 euron tasolle.
Sanoman tulosohjeistus säilyi odotetusti ennallaan. Vuonna 2019 Sanoma odottaa konsernin vertailukelpoisen liikevaihdon olevan vuoden 2018 tasolla ja operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja olevan noin 15 % (2018: 15,7 %). Alustavan tarkastelun perusteella raportti ei näytä tarjoavan merkittävää uutta tietoa yritysjärjestelyjen tai markkinanäkymien suhteen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 275,7 | 1 273,1 |
kasvu-% | −8,23 % | −3,01 % | −0,21 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 187,8 | 187,4 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,72 % | 14,72 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,81 | 0,82 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,52 |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,45 | 8,27 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,37 | 4,30 |