Sanoma Q2: Media Finlandin torjuntavoitto nostaa yleiskuvan lievästi positiiviseksi
Sanoma julkisti aamulla Q2-raporttinsa, joka oli operatiivisen tuloksen osalta suunnilleen markkinoiden odotuksien mukainen. Segmenteittäin tulos jakautui odotuksia vahvemmin Media Finlandille, kun Learningin myyntii painottuu aikaisempaa voimakkaammin Q3:lle. Sanoma perui keväällä vuoden 2020 ohjeistuksensa, eikä antanut odotetusti uutta ohjeistusta tässä vaiheessa vuotta. Kokonaisuutena raportin yleiskuva kääntyy lievästi positiiviseksi Media Finlandin yllättävän vahvan tuloskehityksen seurauksena ja huomioiden Learningin kausiluonteisuuden muutos.
Sanoman liikevaihto laski Q2:lla noin 5 % 246 MEUR:oon alittaen selvästi meidän ja konsensuksen odotukset. Liikevaihdon kehitys oli yllättävän heikkoa Learning-segmentissä, jota kuitenkin selittää yritysjärjestelyistä johtuva liikevaihdon entistä voimakkaampi jaksottuminen Q3:lle. Media Finlandin liikevaihto kehittyi yritysostojen ansiosta vakaasti, mikä vastasi karkeasti odotuksiamme.
Operatiivista liiketulosta Sanoma teki Q2:lla 53,5 MEUR, mikä alitti meidän ennusteemme, mutta vastaavasti ylitti konsensuksen ennusteen. Operatiivisen tuloksen ennusteemme alittaminen selittyy Learningin odotuksiamme heikommalla tulostasolla, minkä taustalla on pääasiassa edellä mainittu liikevaihdon siirtyminen. Vastaavasti Media Finlandin tulos oli selvästi odotuksiamme parempi, kun segmentin kulut joustivat selvästi ja yhtiö sai tapahtumaliiketoiminnan peruuntumisesta vakuutuskorvauksia. Kvartaalin kertaerät olivat odotuksiamme matalammat (-5,5 MEUR vs. -10 MEUR) kun taas rahoituskulut ja verot olivat kokonaisuutena odotuksiemme mukaisella tasolla. Siten Q2:n osakekohtainen tulos oli 0,20 euroa ja alitti 0,26 euron ennusteet.
Sanoma jatkoi ohjeistuksen osalta edelleen keväällä valittua linjaa, missä epävarmuuteen vedoten yhtiö ei antanut uutta ohjeistusta vuodelle 2020. Yhtiö kommentoi, että jatkuvasti ja nopeasti kehittyvässä tilanteessa sen on liian aikaista tehdä luotettavia ja täsmällisiä ennusteita näkymiensä päivittämiseksi. Segmenttitasolla yhtiö kertoi ennakoidusti Media Finlandin mainosmyynnin elpyvän hitaasti H2:lla. Learningin osalta yhtiö toisti viime vuonna arvion segmentin noin 500 MEUR:n liikevaihtotasosta ja noin 20 %:n operatiivisesta kannattavuudesta (ilman PPA-poistoja), mikä vastaa odotuksiamme ja indikoi Q2:n heikkouden kompensoituvan erittäin vahvalla Q3-tuloksella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 065,1 | 1 157,6 |
kasvu-% | −30,58 % | 16,64 % | 8,68 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 130,2 | 157,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,22 % | 13,57 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,62 | 0,71 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,54 |
P/E (oik.) | 19,41 | 10,96 | 9,64 |
EV/EBITDA | 9,04 | 5,25 | 4,26 |