Sanoma julkaisi aamulla Q2:lta kokonaisuutena odotuksien mukaisen raportin. Operatiivisen tuloksen osalta raportti oli hieman odotuksia parempi, mutta raportoitua tulosta painoivat odotuksia hieman suuremmat kertaerät. Yhtiö toisti ennakoidusti vakaata vertailukelpoisen liikevaihdon kehitystä ja heikentyvää suhteellista kannattavuutta vuodelle 2019 ennakoivan ohjeistuksen. Muiden näkymien osalta yhtiön kommentit olivat myös odotetun kaltaisia.
Sanoman liikevaihto laski Q2:lla noin 3 % vertailukaudesta 353 MEUR:oon, mikä oli hyvin linjassa markkinaodotuksiin ja ennusteisiimme. Liikevaihto kasvoi odotuksiamme enemmän Media Finlandissa (+6 % v/v) ja laski hieman odotuksia enemmän Media Netherlandissa (-14 % v/v). Learningin liikevaihdon kehitys oli odotuksien mukaista (-3 % v/v). Suomen medialiiketoiminnan kasvua tuki lähinnä yritysostot, mitkä kompensoivat painetun median tuottojen laskun. Media Netherlands -segmentin liikevaihdon vaisuun kehitykseen vaikutti odotetusti liiketoimintojen myynnit ja muutokset portfoliossa. Learningin liikevaihdon laskua ajoi odotetusti pääasiassa muutokset kausiluontoisten tilausten ajoituksissa.
Sanoman Q2:n operatiivinen liikevoitto laski hieman odotuksia vähemmän vertailukaudesta, ollen 81 MEUR (Q2’18 oikaistu EBIT ilman PPA: 82 MEUR) ja 23 % liikevaihdosta. Raportoidun liikevoiton kohdalla ei kuitenkaan enää nähty merkittävää positiivista eroa suhteessa ennusteisiin, sillä yhtiö raportoi ennakko-odotuksia hieman suuremmat negatiiviset kertaerät tulokseen (Q2’19: -5 MEUR). Segmenteittäin katsottuna operatiivisen liikevoiton kehitys oli hieman odotuksiamme parempaa kaikissa liiketoiminnoissa. Tuloslaskelman alemmilla riveillä Q2:n nettorahoituskulut ja verot olivat hieman ennakoitua suuremmat, mutta operatiivinen osakekohtainen tulos 0,33 euroa oli ennusteiden mukainen (Inderes 0,34 euroa, kons. 0,33 euroa).
Sanoman tulosohjeistus säilyi odotetusti ennallaan. Vuonna 2019 Sanoma odottaa konsernin vertailukelpoisen liikevaihdon olevan vuoden 2018 tasolla ja operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja olevan noin 15 % (2018: 15,7 %). Emme näe alustavan tarkastelun perusteella Q2-raportin myötä merkittäviä paineita ennustemuutoksille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 254,9 | 1 260,2 |
kasvu-% | −8,23 % | −4,60 % | 0,42 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 186,4 | 184,7 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,85 % | 14,66 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,81 | 0,80 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
Osinko % | 5,30 % | 7,08 % | 7,37 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,39 | 8,45 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,51 | 4,42 |