Sanoma Q2: ohjeistuksessa nousupotentiaalia
Nostamme Sanoman suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä) ja tavoitehinnan 9,40 euroon (aik. 9,0 euroa). Sanoman Q2-tulos oli kokonaisuutena odotuksiemme mukainen ja yhtiö toisti ohjeistuksensa, mutta positiivisena jatkunut operatiivinen kannattavuustrendi vahvisti aiempaa oletustamme kannattavuusohjeistuksen nostosta Q3:n jälkeen. Sanoman osakkeen tuotto-odotus nojaa edelleen voimakkaasti vahvan osinkotuoton varaan, mutta positiiviseen suuntaan kääntyneiden ohjeistus- ja ennusteriskien valossa näemme osakkeessa nousuvaraa lyhyellä tähtäimellä.
Q2:n tuloskehitys kokonaisuutena odotuksien mukaista
Sanoman liikevaihto laski Q2:lla pääasiassa Netherlandsin yritysmyyntien ja painetun median tuottojen laskun ajamana noin 3 % 353 MEUR:oon, mikä oli odotuksien mukaista. Yhtiön operatiivinen liikevoitto laski 2 % 81 MEUR:oon, mutta operatiivinen liikevoittomarginaali nousi 22,9 %:iin (Q2’18: 22,6 %), minkä johdosta operatiivinen liikevoitto ylitti meidän ja konsensuksen odotukset noin 4-6 %:lla. Segmenttitasolla kvartaalin positiivisia yllättäjiä olivat Media Netherlands, jonka operatiivinen liikevoittomarginaali parani odotuksien vastaisesti merkittävästi (tot. 20,9 % vs. enn. 18,3 %), sekä Media Finland, jonka liikevaihto kasvoi yritysostojen ja vahvan digimainonnan kasvun myötä yllättäen +6 % vertailukaudesta (enn. 0 %). Learningin liikevaihdon kehitys (-3 % v/v) ja kannattavuus (oik. EBIT-% 41 %) vastasivat odotuksia. Yhtiö kirjasi Q2:lle odotettua selvästi suuremmat -5 MEUR:n kertakulut (enn. -1 MEUR) pääosin IT-infrastruktuurin ja -palveluiden uudelleenjärjestelyistä, sekä ennustettua korkeammat rahoituskulut ja verot. Siten yhtiön odotuksia parempi operatiivinen tulos ei heijastunut tuloslaskelman alariveille saakka ja 0,33 euron operatiivinen osakekohtainen tulos osui meidän ja konsensuksen ennusteisiin.
Nostimme hiukan ennusteita ja näemme yhtiön kannattavuusohjeistuksessa yhä nousupotentiaalia
Sanoman tulosohjeistus säilyi odotetusti ennallaan ennen kausiluonteisesti vahvinta Q3:sta. Nostimme Q2-raportin vahvojen kannattavuusmarginaalien perusteella vuosien 2019-2020 tulosennusteita vain noin 1-2 %, mutta pidämme alkuvuoden tuloskehityksen pohjalta nyt entistä todennäköisempänä, että yhtiö tulee tarkentamaan ohjeistusta kannattavuuden osalta ylöspäin Q3:n jälkeen. Ennustamme vuodelle 2019 nyt 16,0 %:n operatiivista kannattavuutta (aik. 15,7 %), kun Sanoman ohjeistus olettaa kannattavuudeksi noin 15 % (2018: 15,7 %). Sanoman johdon kommenttien perusteella näyttää myös siltä, että Iddink-yrityskauppa toteutuu ennakoidusti Q3:n aikana, mutta tämä ei toisi arviomme mukaan merkittävää nostetta osakekohtaisen tuloksen ennusteisiimme Q4:lle tai vuodelle 2020. Ennustamme edelleen, että Sanoman tuloskehitys tulee olemaan lähivuosina melko vakaata, mutta osinko kasvaa tasaisesti asteittain parantuvan kassavirran myötä.
Arvostuksessa lievää nousuvaraa, vahva osinko suojaa kurssilaskulta
Päivitettyjen ennusteidemme pohjalta odotamme Sanoman osakkeen tarjoavan noin 8 %:n kokonaistuoton lähivuosina (osinko+tuloskasvu), mikä koostuu noin 5-6 %:n osinkotuotosta ja noin 2 %:n tuloskasvusta. Osakkeen arvostustaso (2019e EV/EBIT 10x, P/E 11x) on verrokkiryhmään, osien summaan ja kassavirtalaskelmaan nähden hyvin maltillinen, joten odotamme osakkeen reagoivan positiivisesti loppuvuotta kohden parantuviin tulosnäkymiin, Iddink-yritysoston potentiaalisten synergiaetujen ja kasvupotentiaalin hahmottumiseen, sekä mahdolliseen ohjeistusnostoon. Suurimpina riskeinä osakkeelle näemme yhä heikentyvän talouskasvun ja media-alan rakennemurroksen mahdollisen kiihtymisen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 254,9 | 1 260,2 |
kasvu-% | −8,23 % | −4,60 % | 0,42 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 186,4 | 184,7 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,85 % | 14,66 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,81 | 0,80 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
Osinko % | 5,30 % | 7,28 % | 7,59 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,16 | 8,22 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,42 | 4,33 |