Sanoma julkistaa Q3-raportin torstaina noin klo 08.30. Yhtiöltä odotetaan epäorgaanisen kasvun myötä kausiluonteisesti vahvimmalta neljännekseltä huomattavaa liikevaihdon ja -tuloksen kasvua, vaikka pandemia on nakertanut medialiiketoimintaa tuntuvasti. Kaksi viikkoa sitten antamansa ohjeistuksen yhtiö tulee arviomme mukaan toistamaan raportin yhteydessä ja siten loppuvuoden osalta sävelet ovat suhteellisen selvät.
Ennustamme Sanoman liikevaihdon kasvaneen Q3:lla noin 39 % 396 MEUR:oon, mikä on linjassa konsensuksen ennusteen kanssa. Ennusteessamme liikevaihdon kasvuun vaikuttaa etenkin Sanoman tekemät yritysostot, joista merkittävin on Learning-liiketoimintaan liitetty Iddink, sekä toukokuun 2020 alusta Media Finlandiin liitetty aluelehtiliiketoiminta. Ennustamme koronakriisin vaikuttaneen kuitenkin liiketoimintojen kasvulukuihin suhteellisen voimakkaasti Q3:lla, sillä Sanoman liikevaihdosta reilun neljänneksen muodostava mediamainonta on laskenut Q3:lla tuntuvasti. Segmenteittäin odotamme Media Finlandin liikevaihdon laskevan koronan vaikutusten sekä painetun median liikevaihdon laskun myötä noin 6 %, mutta Learningin kasvavan noin 86 % epäorgaanista kasvua peilaten.
Odotamme Sanoman oikaistun liikevoiton ilman PPA-poistoja kasvaneen Q3:lla noin 100 MEUR:oon. Konsensusennuste Q3:n oikaistulle liikevoitolle (ilman PPA-poistoja) on 98 MEUR ja linjassa ennusteemme kanssa. Arviomme mukaan Sanoman operatiiviseen kannattavuuteen vaikutti heikentävästi Q3:lla erityisesti koronasta johtuva mainonnan tuottojen lasku. Suhteellisesti voimakkaampi tuloksen ajuri on kuitenkin ollut yritysjärjestelyt Learningissä, jolle Q3 on myös kausiluonteisesti erittäin vahva. Operatiivisen osakekohtaisen tuloksen ennustamme nousseen 0,44 euroon osakkeelta, mutta Oikotien myynnistä kirjattavan kertaluonteisen noin 163 MEUR:n myyntivoiton ennustamme nostavan raportoidun osakekohtaisen tuloksen 1,41 euroon.
Sanoma antoi kaksi viikkoa sitten ohjeistuksen, jonka mukaan se odottaa vuoden 2020 liikevaihdon olevan noin 1050 MEUR ja operatiivisen liikevoittoprosentin (ilman PPA-poistoja) noin 14 %. Lisäksi yhtiö on pitänyt ennallaan Learningille ilmoitetut tavoitteet noin 500 MEUR:n liikevaihdosta ja noin 20 %:n operatiivisesta liikevoitosta (ilman PPA-poistoja). Arviomme mukaan yhtiö toistaa nämä Q3-raportin yhteydessä, ja ennusteemme ovat linjassa niiden kanssa. Ohjeistuksen myötä loppuvuoden näkymät ovat suhteellisen selkeät, vaikkakin pandemian toinen aalto kasvattaa hieman epävarmuutta mainosmarkkinan elpymisen suhteen loppuvuonna. Q3-raportin yhteydessä mielenkiintomme kohteena on kommentit mediamarkkinoiden näkymistä loppuvuodelle ja jo ensi vuoden alkuun katsottaessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 048,2 | 1 125,7 |
kasvu-% | −30,58 % | 14,78 % | 7,40 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 127,0 | 145,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,11 % | 12,89 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,57 | 0,65 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,54 |
P/E (oik.) | 19,41 | 11,95 | 10,41 |
EV/EBITDA | 9,04 | 3,12 | 3,97 |