Sanoma: yhtiö on odotettua vahvemmassa tuloskunnossa
Nostamme Sanoman suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä) ja toistamme osakkeen 10,0 euron tavoitehinnan. Sanoman eilisen sijoittajapäivän anti oli kokonaisuutena odotuksiamme positiivisempi, kun yhtiö antoi selvästi ennakoimaamme vahvemmat näkymät erityisesti Learning-segmentin tuloskunnolle sekä selkeytti kuvaa yhtiön uudistuneen liiketoimintarakenteen luomasta potentiaalista. Nostimme sijoittajapäivän jälkeen merkittävästi tulosennusteita, mikä nostaa osakkeen kokonaistuotto-odotusta selvästi ja painaa arvostuksen maltillisemmaksi.
Sijoittajapäivä loi lisää näkyvyyttä uudistuneen Sanoman tuloskuntoon, rakenteeseen ja kehityssuuntiin
Sanoman sijoittajapäivän pääviestejä olivat uusien segmenttitason taloudellisten tavoitteiden julkistus, vuoden 2020 tulosnäkymät, suurten yritysjärjestelyjen myötä uudistuneen liiketoimintarakenteen läpikäynti, sekä strategisten kehityssuuntien avaaminen. Sanoma tavoittelee Learning-liiketoiminnossa noin 2-5 %:n vertailukelpoista kasvua ja 20-22 %:n operatiivista liikevoittoa ja Media Finland -liiketoiminnossa vastaavasti +/- 2 %:n kasvua ja 12-14 %:n kannattavuutta. Positiivinen yllätys odotuksiimme nähden oli, että yhtiö kertoi näiden tavoitteiden olevan saavutettavissa Learningin osalta jo lyhyellä aikavälillä (vuonna 2020), ja että lisäksi yhtiön nettorahoituskulut ja verot laskevat rakennejärjestelyjen myötä merkittävästi. Liiketoimintarakenteen osalta yhtiö kertoi mm. että rakennemurroksesta voimakkaimmin kärsivien liiketoimintojen osuus on laskenut matalaksi (mm. printtimainonta n. 6 %), hyvin ennustettavien tuottojen osuus on noussut noin 2/3-osaan (Learning ja median tilaustuotot) ja portfolion kasvupotentiaali on parantunut (orgaaninen kokonaiskasvu positiivista). Strategisia kehityssuuntia tarkasteltaessa Learning pyrkii hyötymään entistä voimakkaammin yrityskauppojen myötä oppimisalustoista ja jakelusta, laajentuneesta asemasta oppimisen arvoketjussa ja 10 Euroopan maata kattavasta verkostosta. Media Finlandin fokuksessa on liiketoiminnan kannattavuuden vahvistaminen asteittain tehtävän digitalisoinnin, viihde- ja tilauspalveluiden kasvun, sekä liiketoimintarakenteen virtaviivaistamisen kautta. Strategian toteutuksessa tärkeää roolia näyttelevät myös yritysostot, joihin Sanomalla on käytettävissä lähivuosina noin 400 MEUR. Sijoittajapäivän perusteella yhtiöllä on jo olemassa selkeä lista potentiaalisista yritysostokohteista ja realistisena tavoitteena toteuttaa uusia merkittäviä yritysostoja seuraavan 12-18kk:n kuluessa. Yritysostoissa painopiste on erityisesti Learningissä.
Nostimme selvästi lähivuosien tulosennusteita Learningin positiivisen näkymän myötä
Nostimme Sanoman sijoittajapäivän annin perusteella lähivuosien tulosennusteita noin 13-15 %. Suurimmat ennustemuutokset teimme Learning-segmenttiin, jonka kasvuennusteet nousivat 3-4 % ja kannattavuusennusteet noin 10 %, sekä nettorahoituskuluihin, jotka laskivat lähes 50 % aiemmasta ennusteesta. Odotamme nyt Sanomalle yritysostojen myötä noin 17 %:n kasvua liikevaihtoon vuonna 2020 ja 15,5 %:iin parantuvaa operatiivista liikevoittomarginaalia (2019e: 14,9 %), 0,67 euron osakekohtaista tulosta (2019e: 0,47 euroa) ja 0,50 osinkoa osakkeelta (2019e: 0,48 euroa). Olemme sijoittajapäivän jäljiltä myös osingon kasvun kestävyyden osalta aiempaa luottavaisempia, sillä yhtiö indikoi selvää parannusta operatiivisiin kassavirtoihin ja valmiutta joustaa osinkopolitiikasta, jos yritysostot eivät tuo nostetta kassavirtoihin vielä vuonna 2020.
Arvostustaso maltillistunut kokonaistuotto-odotuksen ollessa vahva
Päivitetyillä ennusteillamme ja edellisestä raportista laskeneella osakekurssilla Sanoman arvostustaso painuu tulospohjaisesti selvästi aiempaa kohtuullisemmalle tasolle (2020e P/E oik. 14x, P/E 15x ja EV/EBIT oik. 12x) ja osake tarjoaa lähivuosille hyvää kokonaistuottoa (noin 14 % tuloskasvu + 5 %:n osinko). Osakkeen arvostukseen vaikuttaa seuraavan 12kk:n jänteellä paljon myös se, miten yhtiö onnistuu vakuuttamaan sijoittajat tulevilla yrityskaupoillaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 913,9 | 1 070,0 |
kasvu-% | −8,23 % | −30,52 % | 17,08 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 126,1 | 148,5 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 13,80 % | 13,88 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,47 | 0,67 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
Osinko % | 5,30 % | 7,07 % | 7,36 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 14,40 | 10,09 |
EV/EBITDA | 5,74 | 7,18 | 4,46 |