Nostamme Sanoman tavoitehinnan 11,60 euroon (aik. 11,25), mutta laskemme suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää) eilen julkistetun yritysoston jälkeen. Alma Median aluelehtien yritysosto kasvattaa toteutuessaan Sanoman Suomen medialiiketoimintojen liikevaihtoa ja kannattavuutta merkittävästi. Kauppa toisi Sanomalle myös merkittäviä synergiaetuja sekä vahvaa kassavirtaa tuottavan liiketoiminnan. Kaupan ajoitukseen liittyvän epävarmuuden vuoksi emme tee toistaiseksi muutoksia Sanoman tulosennusteisiin. Viime kuukausien voimakkaan kurssinousun jälkeen näemme osakkeen arvostuksen nousseen lyhyellä aikavälillä neutraalille tasolle.
Uusin yritysosto kasvattaa merkittävästi Sanoman medialiiketoimintojen tulosta ja kassavirtaa
Sanoma kertoi eilen Suomen medialiiketoimintoon kohdistuvasta merkittävästä yrityskaupasta, jossa yhtiö ostaa Alma Median alueelliset ja paikalliset lehdet sekä painoliiketoiminnan. Sanoma ostaa noin 94 MEUR:n liikevaihtoa ja noin 20 MEUR:n oikaistua käyttökatetta ja 15 MEUR:n liikevoittoa tekevät liiketoiminnot 115 MEUR:n kauppahinnalla. Kauppa aiotaan toteuttaa vuoden 2020 aikana ja se vaatii viranomaisten hyväksynnän. Yrityskauppa nostaa vuositasolla laskettuna Sanoma-konsernin liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa ilman synergioita noin 10 % (13 MEUR:n synergiat mukaan lukien noin +20 %). Sanoma kirjaa kaupasta ja integraatiosta noin 6 MEUR:n kulut.
Sanoma hakee yritysostolla tehokkuutta, skaalaetuja ja digitaalisten tilaustuottojen kasvua
Sanoman tavoitteena on saavuttaa yrityskaupasta vuoteen 2022 mennessä 13 MEUR:n synergiaedut, mikä lähes kaksinkertaistaisi ostettujen toimintojen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja. Sanoman mukaan noin 50 % synergiaeduista syntyy välittömästi Alma Medialle jäävien hallintokulujen poistumisesta ja toinen 50 % toiminnan tehostamisesta, kuten IT- ja palvelufunktioiden yhdistämisestä, journalistisen sisällön ja resurssien jakamisesta sekä hankintasopimuksista. Strategisena tavoitteena yrityskaupassa on vahvistaa perinteistä mediaa kannattavampien digitaalisten tilaustuottojen kasvua, josta erityisesti Helsingin Sanomilla on viime vuosilta vahvoja näyttöjä. Ostetuilla lehdillä digitilaajien osuus kokonaistilaajien määrästä on noin 14 %, kun taas Helsingin Sanomilla digitilaajien määrä on kasvanut noin 27 %:iin. Lisäksi Sanoman tavoitteena on vahvistaa alueellisen mainosmyynnin tarjoomaa.
Yrityskauppa luo huomattavaa arvonluontipotentiaalia nopealla takaisinmaksuajalla
Näemme yrityskaupan luovan merkittävien synergioiden, maltillisen arvostuksen ja nopean takaisinmaksuajan kautta huomattavaa arvoa Sanoman omistajille keskipitkällä aikavälillä. Arvioimme synergioiden arvoksi karkeasti noin 70-80 MEUR. Yritysoston kauppahinta vastaa EV/EBITDA-kerrointa 5,8x ja EV/EBIT-kerrointa 10x ilman synergioita (synergioilla 3,5x ja 5x), mitä pidämme liiketoiminnon vaisut kasvunäkymät huomioiden kohtuullisena. Ostettujen liiketoimintojen kyky tuottaa kassavirtaa on vahva, minkä kauppahinnan takaisinmaksuaika on verrattain lyhyt, noin 5-6 vuotta. Pidämme todennäköisenä, että kilpailuviranomaiset hyväksyvät kaupan sellaisenaan, sillä yhdistettävät liiketoiminnot toimivat eri osissa markkinaa. Sanoma pystyy rahoittamaan kaupan vahvalla taseellaan, joten transaktio ei vaikuta heikentävästi Sanoman maltilliseen rahoituksen riskiprofiiliin tai osingonmaksukykyyn.
Osake hinnoittelee nyt sopivalla painolla positiivista tuloskasvunäkymää ja yritysostojen potentiaalia
Sanoman osake on noussut vuoden alusta jo 20 % vahvojen tuloskasvu- ja osinkotuotto-odotusten sekä yrityskauppauutisten siivittämänä, mikä on nostanut osakkeen arvostuksen näkemyksemme mukaan neutraalille tasolle suhteessa arvostuskertoimiin (2020 P/E 17x, EV/EBIT 15x), kokonaistuottoon, osien summaan ja kassavirtaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 067,1 | 1 080,0 |
kasvu-% | −30,58 % | 16,85 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 147,8 | 155,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 13,85 % | 14,40 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,67 | 0,70 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,55 |
Osinko % | 5,29 % | 7,67 % | 8,11 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 10,15 | 9,62 |
EV/EBITDA | 9,04 | 4,65 | 3,80 |