Sanoma tiedotti eilen, että Sanoma Learningin viime vuoden lopulla solmima yrityskauppa Alankomaiden johtavan oppimisratkaisujen ja palveluiden toimittajan Iddinkin ostamisesta joutuu Hollannin kilpailuviranomaisen jatkoarviointiin. Sanoma arvioi nyt yritysoston toteutuvan vuoden 2019 kolmannen vuosineljänneksen loppuun mennessä, kun kaupan julkistuksen yhteydessä sen arvioitiin toteutuvan vuoden 2019 toisella tai kolmannella vuosineljänneksellä.
Uutisella ei ole välitöntä vaikutusta Sanoman tulosennusteisiin tai näkemykseemme osakkeesta, sillä emme ole kaupan toteutumisen epävarmaan aikatauluun liittyen toistaiseksi vielä huomioineet sitä ennusteissamme. Olemme tarkastelleet Iddink-yritysostoa tarkemmin joulukuussa 2018 julkaisemassamme päivityksessä. Iddink-yrityskauppa kasvattaa toteutuessaan Learningin liikevaihtoa noin 50 % ja nostaa sen vahvempaan rooliin Sanoman arvonmuodostuksessa. Kaupan logiikkana on vahvistaa Sanoman skaalaetuja ja asemaa Hollannin oppimisen markkinoiden arvoketjussa, laajentua uusille markkinoille, sekä parantaa yhtiön kilpailukykyä ja tarjoomaa oppimisen teknologioissa. Näemme kaupassa paljon asteittaista arvonluontipotentiaalia, mutta lyhyellä aikavälillä tulosvaikutukset jäävät arviomme mukaan suhteellisen pieniksi. Riskeinä yrityskaupalle näemme sen, että kilpailuviranomaiset voivat vaatia muutoksia kaupan rakenteeseen ja Sanoman kilpailijat saattavat vähentää liiketoimintaa Iddinkin kautta kaupan jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 298,5 | 1 298,4 |
kasvu-% | −8,23 % | −1,29 % | −0,00 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 190,8 | 189,2 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,70 % | 14,57 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,83 | 0,83 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,52 |
Osinko % | 5,30 % | 7,04 % | 7,62 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,26 | 8,22 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,52 | 4,37 |