Koulutusyhtiö Soprano Group julkisti perjantaiaamuna odotuksia heikomman H2-tuloksensa. Yhtiön liikevaihto jäi vertailukauden tasolle vastoin kasvuodotuksiamme ja tulos laski odotuksiemme vastaisesti tappiolle. Koronapandemia on vaikuttanut edelleen yhtiön koulutuspalveluiden kysyntään ja osin vaikutuksia näkyy varmasti vielä alkuvuonna. Yhtiön uudet kasvuaihiot koulutusvientihankkeista pätevyyskoulutuksiin eivät ole myöskään käynnistyneet odotetulla tavalla. Näkymissä yhtiö odottaa kysynnän elpyvän pandemiasta ja tuloksen sekä liikevaihdon parantuvan merkittävästi, mikä oli odotettua. Geopoliittinen tilanne luo kuitenkin nyt epävarmuutta palautumiseen. Heikon tuloksen myötä yhtiön taloudellinen tilanne on edelleen heikolla tolalla ja edellyttää voitollista toimintaa jatkossa.
Liikevaihto jäi selvästi ennusteista
Sopranon liikevaihto jäi vertailukauden tasolle noin 5,2 MEUR:ssa, kun odotimme noin 24 %:n liikevaihdon nousua (Inderes ennuste: 6,4 MEUR) palautuvan kysynnän johdosta. Vertailukausi oli koronan runtelemana jo lähtökohtaisesti heikko, mutta pandemialla näytti olevan vielä selkeitä vaikutuksia H2:lla. Odotuksia heikomman liikevaihdon tason taustalla oli alhaisella tasolla oleva kysyntä yhtiön operatiivisissa koulutus- ja valmennusyhtiöissä IT Groupissa ja MIF:ssä. IT Groupissa liikevaihto nousi jo H2:lla (11 %), mutta MIF:ssä se oli vertailukauden tasolla. Pätevyyskoulutukset eivät myöskään ole käynnistyneet toivotulla tavalla ja koulutusvientihankkeiden osalta pandemia on aiheuttanut haasteita. Yhteiset erät -segmentin liikevaihto laski noin 30 % haasteiden ja vahvan vertailukauden vuoksi.
Tulos vielä tappiolla
Kannattavuuden osalta yhtiö raportoi selvästi odotuksiamme heikomman tuloksen. Oikaistu liikevoitto nousi vertailukaudesta, mutta jäi -0,2 MEUR tappiolle (EBIT-%: -3,1 %). Odotuksissamme oli noin 0,2 MEUR:n positiivinen liikevoitto ja noin 2,5 %:n marginaali. Kannattavuuden alhaiseen tasoon vaikutti operatiivisten yhtiöiden alhainen volyymien taso. Yhtiön kulurakenne ei ole kestävällä tasolla nykyisillä volyymeilla ja siksi toivottavaa olisikin, että jokin kasvuaihioista alkaisi tuottamaan hedelmää. Yhtiö on kuitenkin saanut tehostettua toimintaansa mm. toimitilakuluja alentamalla. Osakekohtainen tulos painui -0,02 euroa tappiolle, kun odotuksissamme oli noin 0,01 euron voitto (H2’20: -0,04). Osinkoa yhtiö ei odotetusti ehdota jaettavaksi.
Ohjeistus ennakoi parempaa tulosta, mutta epävarmuus paistaa näkymissä
Yhtiö ohjeistaa vuodelle 2022, että konsernin liiketulos paranee merkittävästi ja on positiivinen. Myös liikevaihdon ennakoidaan kasvavan selvästi. Olimme ennen tulosta odottaneet, että liikevaihto (2022e: 14,0 MEUR, +14,5 v/v) ja oikaistu liikevoitto nousevat merkittävästi (2022e: 0,5 MEUR, 3,6 %) vuodesta 2021. Näkymissä paistaa epävarmuus vielä koronasta etenkin alkuvuonna, vaikkakin keväällä tilanteen pitäisi helpottaa ja asiakkaiden aktiviteetti on palautunut. Yhtiön tilauskanta oli tosin maaliskuussa vielä 4 % vertailukauden alapuolella ja nyt myös geopoliittinen tilanne aiheuttaa omat riskinsä toimintaympäristöön. Kokonaisuutena näkymien ja raportin perusteella ennusteisiimme kohdistuu laskupaineita.
Taloudellinen tilanne hieman huolettaa
Taloudellinen tilanne on myös heikon tuloksen myötä kehittynyt heikompaan suuntaan nopeasti. Yhtiön omavaraisuusaste oli H2:n lopussa 32 % (H2’20: 33 %) ja nettovelkaantumisaste on noussut 121 %:iin (H2’20: 92 %). Rahavarat ovat laskeneet yhtiöllä nopeasti vuoden 2020 aikana solmitun rahoituspaketin jälkeen. H2:n lopussa yhtiöllä oli kassassa 0,3 MEUR (H2’20: 1,6 MEUR). Yhtiö varoittaakin raportissa, että maksuvalmiuden varmistaminen edellyttää jatkossa voitollista liiketoimintaa. Normaalin kausivaihtelun oloissa heinä-syyskuun aika heikentää maksuvalmiutta, josta se paranee vuoden loppua kohti. Riskejä hieman nyt pienentää osakkuusyhtiö Ambientia osuuden myynti, josta yhtiö saa 0,45 MEUR:n käteisvastikesuorituksen. Riskit yhtiön taloudellisen tilanteen ympärillä ovat kuitenkin edelleen olemassa ja erilaiset rahoitusratkaisut voivat olla ajankohtaisia lähitulevaisuudessa, ellei tulos käänny nopeasti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wetteri
Wetteri on monimerkkiautotalo, jonka kilpailuedun ytimessä ovat Suomen laajin merkkivalikoima laadukkaita myynti- ja huoltomerkkejä, vuosikymmenten aikana huippuunsa hiottu laaja-alainen osaaminen ja pitkäaikaiset luottamukselliset suhteet alan toimijoihin. Digitalisaation hyödyntämisessä ja data-analytiikan kehittämisessä Wetteri on ollut edelläkävijä jo pitkään.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11,8 | 12,3 | 14,0 |
kasvu-% | −20,27 % | 3,39 % | 14,47 % |
EBIT (oik.) | −0,9 | −0,1 | 0,5 |
EBIT-% (oik.) | −7,21 % | −0,98 % | 3,58 % |
EPS (oik.) | −0,08 | −0,01 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,01 |
P/E (oik.) | - | - | 30,32 |
EV/EBITDA | 29,59 | 13,75 | 9,15 |