Suomen valtio on tarjoamassa Finnairille mahdollisuutta suureen hybridilainaan
Finnair tiedotti keskiviikkona, että Suomen valtio ja yhtiö ovat valmistelleet rahoitusjärjestelyä, jossa valtio myöntäisi Finnairille vakuudettoman enintään 400 MEUR:n hybridilainan. Lopullisen päätöksen mahdollisesta rahoitusjärjestelystä tekee valtioneuvoston yleisistunto, jolloin myös hybridilainan lopulliset ehdot vahvistetaan. Lainan myöntäminen edellyttää EU:n komission hyväksyntää. Finnairin oma pääoma oli viimeksi julkaistun Q3-raportin mukaan 940 MEUR ja yhtiön kassavarat olivat tuolloin 725 MEUR. Finnair voisi nostaa lainaa, jos sen kassavarat tai oma pääoma laskisivat lainaehdoissa määriteltävien raja-arvojen alapuolelle.
Suhtaudumme hybridilainaoptioon toistaiseksi neutraalisti. Positiivista on, että valtion luultavasti mahdollistaman ja omaan pääomaan IFRS-kirjanpidossa luokiteltavan hybridipääoman todennäköinen saatavuus parantaa edelleen Finnairin edellytyksiä selvitä koronakriisistä myös negatiivisimmissa skenaarioissa (ts. matkustamisen kysyntä elpyy nykyodotuksia selvästi hitaammin). Samalla hybridilainaoptio laskee todennäköisyyttä, että Finnair tarvitsisi koronakriisistä selviämiseen ja/tai liiketoiminnan uudelleenrakentamiseen toisen suuren ja nykyomistajien omistuksia laimentavan osakeannin.
Toisaalta uuden hybridipääoman mahdollinen käyttö voi heikentää selvästi Finnairin omistajille lähivuosina kuuluvaa tulososuutta, jos valtion mahdollistaman hybridilainan korko on lähelläkään pääoman markkinahintaa. Finnair rullasi syksyllä ensimmäiseen lunastusikkunaan tulleen 200 MEUR:n hybridilainansa käytännössä uusiksi ja tässä markkinaehtoisessa järjestelyssä hybridipääoman korko asettui 10,25 %:iin (aiemman lainan korko oli 7,875 %). Näin ollen hybridilaina on varsin kallista pääomaa yhtiölle, mutta vallitsevassa poikkeustilassa kokoluokaltaan merkittäväkin hybridirahoitus sopii mielestämme Finnairin työkalupakkiin. Pidämme myös mahdollisena, että EU:n komission hyväksynnän saamiseksi valtio ei voi tarjota Finnairille huomattavasti markkinahintaa edullisemmalla korolla.
Finnairin tulos- ja kassavirtaennusteidemme mukaan yhtiön taseen tunnusluvut tulevat heikentymään Q3:n lopun tilanteesta vielä melko selvästi, sillä arviomme mukaan omaa pääomaa sulaa tuloksen kautta vielä ainakin ensi vuoden ajan (nettovelkaantumisaste Q3:n lopussa 126 % vs. yhtiön tavoitetaso alle 175 % vs. 2021e yli 200 %). Finnairin kassavirran arvioimme kääntyvän ennen tulosta liiketoiminnan etumaksupohjaisen logiikan sekä yhtiön sopimien investointien lykkäysten takia. Tällä hetkellä operatiivisten kulujen (ts. ennen lippuennakkojen muutoksia) kautta noin miljoonan euron päivävauhtia ulos vuotavan Finnairin kassavirran nousu nollille vaatii mielestämme merkittävästi nykyistä korkeampaa liiketoimintavolyymiä, mihin liittyen keskeisessä roolissa ovat arviomme mukaan koronapandemian eteneminen, rokotteen globaalin levittämisen aikataulu ja valtioiden matkustusrajoitusten purku.
Arviomme mukaan Finnairin mahdollinen tarve uudelle hybridipääomalle riippuu etenkin matkustamisen kysynnän elpymisvauhdista ja toisaalta yhtiö ei ole avannut lainaehdoissa määriteltyjä raja-arvoja taseen tunnusluvuille. Näin ollen mahdollisen lainatarpeen arviointi on vielä varsin vaikeaa ja myös pääoman hinta on yhä auki. Näin ollen emme toistaiseksi tee muutoksia uutisen pohjalta Finnairin ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 827,1 | 1 756,3 |
kasvu-% | 9,22 % | −73,30 % | 112,33 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −593,4 | −160,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −71,74 % | −9,13 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −0,47 | −0,16 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 36,17 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 27,76 |