Toistamme Tallinkin vähennä-suosituksen, mutta nostamme tavoitehinnan 1,02 euroon (aik. 0,97 euroa) yhtiön Q1-tuloksen jälkeen. Tulos oli odotuksiin nähden hieman heikko, mutta kokonaiskuva pysyi ennallaan ja nykyisellä arvostuksella tuloskasvun puuttuminen rajaa yhtiön nousuvaraa. Tallinkin kilpailtujen markkinoiden paine alkaa näkyä kannattavuudessa eikä matkustajavolyymien lasku tue tuloskehitystä myöskään. Arvostus on tulospohjaisesti kireä, mutta osaketta tukee kurantti tase ja noin 11 %:n kertaluonteinen tuotto, mikä rajaa yhtiön laskuvaraa.
Tulos oli kannattavuudeltaan odotuksia heikompi
Tallinkin Q1-liikevaihto laski vertailukaudesta noin 3 % 179 MEUR:oon, kun olimme odottaneet noin 176 MEUR:n ja 4,7 %:n laskua edellisvuoteen (Q1’18: 184 MEUR) nähden. Liikevaihdon laskun syynä olivat pääosin vertailukautta pienemmät matkustajavolyymit sekä suunniteltujen laivojen telakoitumiset. Lisäksi yhtiön liikevaihtoa laskivat pääsiäisen ajoittumisen vuoksi vähentyneet matkat sekä pienemmät hotellitulot. Yhtiön liikevoitto laski alemman liikevaihdon ja nousseiden kustannusten sekä aikaisemman johdon kompensointiin liittyvien kertaluonteisten kulujen vuoksi noin -20,9 MEUR:oon vertailukauden -15,2 MEUR:sta. Liikevoittomarginaali heikkeni selkeästi -11,7 %:iin viime vuoden -8,3 %:sta meidän odottaessa -8,5 %:n marginaalia. Osakekohtainen laski kannattavuuden mukana -0,04 euroon meidän odottaessa -0,03 euroa.
Laskimme lähivuosien kannattavuusennustetta hieman
Laskimme kuluvan vuoden ja lähivuoden ennusteita noin 10-15 %:lla alentuneen kannattavuuden ja IFRS 16 -muutosten myötä. Yhtiöltä uupuu tällä hetkellä tuloskasvu eikä polttoaineen hinnan kehitys anna samanlaista tukea enää kuin alkuvuonna odotettiin. Matkustajamäärien ja markkinan yleinen kehitys ei ole antanut rohkaisevia signaaleja, vaikka Q1:llä olikin paljon laivojen telakointeja. Telakointien vuoksi kunnossa olevat laivat tukevat loppuvuonna tehokasta kapasiteetin käyttöä, ja näemmekin loppuvuoden olevan alkuvuotta parempi vertailukauteen nähden. Ennustamme nyt vuoden 2019 liikevaihdon olevan noin 943 MEUR (aik. 954 MEUR) ja liikevoiton laskevan 61,3 MEUR:oon (aik. 68,7 MEUR). Liikevoittomarginaalin odotamme jäävän vertailukaudesta noin 6,5 %:iin. (2018: 6,7 %). Isoin muuttuja ja riski ennusteillemme ovat polttoaineiden hintojen muutokset, jotka voivat liikuttaa kannattavuutta suuntaan tai toiseen.
Arvostus nojaa taseeseen ja kertaluonteisesti hyvällä tasolla olevaan osinkoon
Ennusteillamme Tallinkin vuosien 2019-2020 mukaiset tuloskertoimet nousevat haastaviksi (P/E: 19x ja EV/EBITDA: 8x). Kansainvälistä verrokkiryhmää heikompi kehitys, matalammat tuloskasvuodotukset ja pienempi markkinapotentiaali eivät mielestämme myöskään oikeuta nykyistä noin 25 %:n arvostuspreemiota verrokkeihin nähden. Kurantin ja vahvan taseen myötä yhtiön 0,9x P/B-luku kuitenkin antaa tukea yhdessä lähivuosien kohtuullisen noin 5 %:n osinkotuoton kanssa. Osingosta ja pääomanpalautuksesta tänä vuonna tuleva noin 11 %:n kertaluonteinen tuotto myös pitää osaketta vielä pinnalla. Ottaen huomioon yhtiölle ennustamamme nollassa olevan tuloskasvun myötä emme näe osinkotuoton tai neutraalin tasearvostuksen tuovan tarvittavaa tuotto-odotusta, jotta osakkeessa olisi selkeää nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tallink Grupp
Tallink Grupp harjoittaa merenkulkua. Yrityksen tärkein liiketoiminta koostuu matkustajaliikennöinnistä sekä siihen liittyvien muiden palveluiden tarjoamisesta. Pääliiketoiminnan ohella Tallink Grupp tarjoaa myös suurten tavarakuljetusten käsittelyä eri teollisuuden toimijoille. Tallink liikennöi Suomen, Baltian sekä Venäjän markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Tallinnassa.
Lue lisää yhtiösivulla