Tallink Q2: kannattavuus parani, tuloskasvu lähivuosille kuitenkin heikkoa
Toistamme Tallinkin vähennä-suosituksen ja tarkistamme tavoitehinnan 1,00 euroon (aik. 1,02 euroa) yhtiön Q2-tuloksen jälkeen. Tulos oli odotuksien mukaisesti hieman vertailukautta parempi kannattavuuden osalta, mutta yhtiölle tärkeimmän Viro-Suomi -reitin heikkous aiheuttaa huolta. Kokonaiskuva yhtiöstä pysyi ennallaan ja nykyisellä arvostuksella tuloskasvun puuttuminen rajaa yhtiön nousuvaraa. Lyhyellä aikavälillä kannattavuutta parantava polttoaineen hinnanlasku ei tuo merkittävää helpotusta pitkällä aikavälillä kiristyvälle kilpailupaineelle ja heikentyville matkustajavolyymeille. Arvostus on tulospohjaisesti hyvin kireä, mutta osaketta tukee neutraali tasearvostus ja lähivuosien suhteellisen tasaisen noin 5 %:n osinkotuotto, mikä rajaa yhtiön laskuvaraa.
Tulos oli odotuksiin nähden hieman parempi
Tallinkin Q2 liikevaihto nousi vertailukaudesta noin 0,3 % 256 MEUR:oon, kun olimme odottaneet noin 258 MEUR:n ja 1 %:n kasvua edellisvuoteen (Q2’18: 255 MEUR) nähden. Liikevaihdon tasoa nosti pääosin vertailukautta suuremmat matkustajavolyymit ja pääsiäisen ajoittuminen kokonaan huhtikuulle, joka nosti laivojen ja hotellien tuloja. Vastavuoroisesti liikevaihtoon negatiivisesti vaikutti rahtivolyymien lasku vertailukaudesta. Yhtiön liikevoitto kasvoi alentuneiden polttoainekulujen vuoksi noin 27,4 MEUR:oon vertailukauden 23,8 MEUR:sta. IFRS 16 -muutoksella oli myös noin 0,6 MEUR:n korottava vaikutus. Liikevoittomarginaali oli 10,7 % ollen vertailukauteen nähden selkeästi parempi (Q2’18: 9,3 %) meidän odottaessa 9,8 %:n marginaalia. Osakekohtainen tulos jäi kuitenkin hieman vertailukaudesta korkeampien verojen vuoksi ollen 0,022 eurossa, meidän odottaessa 0,024 euroa (Q2’18: 0,023 euroa).
Kuluvan vuoden ennusteet nousi, mutta kokonaiskuva ennallaan
Nostimme kuluvan vuoden ennusteita noin 4 %:lla korkeampien matkustajavolyymiodotuksien ja alentuneen polttoainehinnan myötä. Loppuvuonna tukea yhtiölle tuo Viron alkoholiveron alennus, mutta emme näe sillä olevan kovinkaan suurta merkitystä kokonaiskuvaan. Yhtiöltä uupuu tällä hetkellä selkeän tuloskasvun ajurit, ja vaikka polttoaineen hinnanlasku tukeekin tulosta tänä vuonna, voi vaikutus olla ensi vuonna jo päinvastainen. Operatiivisesti näemme matkustajavolyymien ja kireän kilpailun kuitenkin haittaavan lähivuosien tuloskasvua. Ennustamme nyt vuoden 2019 liikevaihdon olevan noin 950 MEUR (aik. 943 MEUR) ja liikevoiton nousevan 65,3 MEUR:oon (aik. 61,3 MEUR). Liikevoittomarginaalin odotamme nyt nousevan vertailukaudesta noin 6,9 %:iin. (2018: 6,7 %).
Osake nojaa taseeseen ja kohtuulliseen osinkoon
Ennusteillamme Tallinkin vuosien 2019-2020 mukaiset tuloskertoimet nousevat haastaviksi (P/E: 17x ja EV/EBITDA: 7x). Kansainvälistä verrokkiryhmää heikompi kehitys, matalammat tuloskasvuodotukset ja pienempi markkinapotentiaali eivät mielestämme myöskään oikeuta nykyistä noin 30 %:n arvostuspreemiota verrokkeihin nähden. Vahvan taseen myötä yhtiön 0,9x P/B-luku kuitenkin antaa tukea yhdessä lähivuosien kohtuullisen noin 5 %:n osinkotuoton kanssa. Yhtiölle ennustamamme heikko tuloskasvu (18-21e CAGR: 2 %) yhdistettynä korkeisiin tuloskertoimiin, laskee tuotto-odotuksen epähoukuttelevalle tasolle, jota osinkotuotto tai neutraali tasearvostus ei pysty kompensoimaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tallink Grupp
Tallink Grupp harjoittaa merenkulkua. Yrityksen tärkein liiketoiminta koostuu matkustajaliikennöinnistä sekä siihen liittyvien muiden palveluiden tarjoamisesta. Pääliiketoiminnan ohella Tallink Grupp tarjoaa myös suurten tavarakuljetusten käsittelyä eri teollisuuden toimijoille. Tallink liikennöi Suomen, Baltian sekä Venäjän markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Tallinnassa.
Lue lisää yhtiösivulla