Tallink: Rajoitusten asteittainen purku ei vielä heijastunut matkustajamääriin toukokuussa
Tallink julkaisi 3.6.2020 toukokuun liikenneraporttinsa eikä tilanne näytä olevan merkittävästi huhtikuusta parantunut. Yhtiön laivojen käyttöasteet ovat rajoitusten höllentymisestä huolimatta vielä lähes nollilla ja Q2 tulee olemaan yhtiölle todella heikko. Kesäkuun aikana käynnistyvä korkean sesongin aika ratkaisee hyvin pitkälti mihin yhtiön tulos tänä vuonna kehittyy. Tällä tahdilla yhtiön taloudellinen tilanne kuitenkin myös heikentyy hyvin nopeaa tahtia. Yhtiö on saanut lainojensa maksuaikatauluja pidemmiksi ja käynyt keskusteluja käyttöpääomarahoituksesta, jotka turvaavat yhtiön lyhyen aikavälin likviditeettiä. Riskit ja epävarmuus yhtiön liiketoimintojen kehityksestä ovat kuitenkin tällä hetkellä korkeat.
Toukokuu oli jo toinen kuukausi, kun koronavirustilanteen vuoksi asetetut rajoitukset ja matkustamisen vähentyminen näkyivät selvemmin yhtiön luvuissa. Huhtikuun 96 %:n matkustajamäärän laskun jälkeen toukokuun 91 %:n lasku matkustajamäärissä ei tuo yhtiön tilanteeseen merkittävää helpotusta, vaikka näyttäisi siltä, että huhtikuun tasoisiin pudotuksiin tuskin enää päästään. Toukokuun matkustajamäärien lasku on kuitenkin odotuksiamme suurempi ja Q2:n luvut uhkaavat jäädä vielä odotuksiamme heikommiksi.
Hyvin paljon yhtiön kehityksestä Q2:lla ja hieman pidemmälläkin aikavälillä riippuu siitä, miten innokkaasti suomalaiset lähtevät laivoille Viron sallittua matkustajat Shengen-maista ja vapautettua heidät myös kahden viikon karanteenista. Suomen ohjeen mukaan vapaa-ajan matkustamista ulkomaille tulisi kuitenkin vielä välttää ja maahan saapuessa olisi noudatettava 14 päivän omaehtoista karanteenia. Tämän vuoksi emme näe, että Viron rajoitusten purku aiheuttaisi merkittävän nopeaa paluuta normaaleihin liikennemääriin. Näemme matkustajien tulevan lähikvartaalien aikana pääosin lähialueilta ja esimerkiksi tärkeän Keski-Euroopan tai Aasian matkustajien puute myös rajaa potentiaalista nopeaa paluuta normaaliin matkustajamääriin.
Viro-Suomi-reitillä matkustajamäärät laskivat 86 % vertailukaudesta, vaikka työmatkailu ja muu välttämätön liikenne reitillä sallittiinkin toukokuussa. Risteilyalus Silja Europa on ollut pois liikenteestä 17. maaliskuuta alkaen, mutta yhtiön matkustajalautta Megastar on operoinut väliä koko kevään ajan ja nyt myös Star-lautta palasi reitille 14. toukokuuta rajoitetuilla lähdöillä. Yhtiö on sanonut lisänneensä lähtöjä kasvaneen kysynnän myötä, mutta luvuissa sen vaikutukset ovat vielä pieniä. Tämä johtuu arviomme mukaan siitä, että laivojen kapasiteettia rajoitetaan edelleen voimakkaasti, jotta voidaan taata mahdollisimman turvallinen ja väljä laiva matkustajille.
Muilla reiteillä matkustajamäärät laskivat lähes 97-98 %:lla vertailukaudesta. Suomi-Ruotsi-reitillä risteilyalukset Silja Serenade ja Silja Symphony ovat olleet pois käytöstä 19. maaliskuuta alkaen. Baltic Princess ja Galaxy sen sijaan ovat toimineet reitillä normaaleilla aikatauluilla kuljettaen välttämättömiä matkustajia ja rahtia. Viro-Ruotsi-reitin risteilylaivat (Victoria I, Baltic Queen) ovat olleet telakalla maaliskuun puolesta välin alkaen ja Ruotsin muita maita uhkaavampi koronavirustilanne huomioiden odotamme niiden myös pysyvän muita maita pidempään pois käytöstä. Ruotsin ja Latvian välisellä reitillä molemmat risteilyalukset (Romantika, Isabelle) ovat myös olleet 16. maaliskuuta lähtien pois reiteiltä, vaikka Romantika tekikin kaksi erikoislähtöä kuljettaakseen rahtia ja työmatkustajia maiden välillä.
Rahdin osalta pudotus ei ollut niin merkittävä, mutta oli kuitenkin kaikilla pääreiteillä selvästi vertailukauden alapuolella. Kokonaisuudessaan rahti oli noin 18 % vertailukauden alapuolella ja kärsi vähiten eniten liikennöintiä omaavalla Viro-Suomi-reitillä. On selvää, että myös rahti tulee kärsimään volyymien muodossa, kun laivoja ei ole liikenteessä. Lisäksi rahdin vähentymiseen vaikuttaa myös taloustilanteen ja kansainvälisen kaupan heikentyminen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tallink Grupp
Tallink Grupp harjoittaa merenkulkua. Yrityksen tärkein liiketoiminta koostuu matkustajaliikennöinnistä sekä siihen liittyvien muiden palveluiden tarjoamisesta. Pääliiketoiminnan ohella Tallink Grupp tarjoaa myös suurten tavarakuljetusten käsittelyä eri teollisuuden toimijoille. Tallink liikennöi Suomen, Baltian sekä Venäjän markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Tallinnassa.
Lue lisää yhtiösivulla