Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.
Etsi
Käyttäjätili

Hei!

Luo ilmainen tili jotta voit seurata yrityksiä, osallistua foorumin keskusteluun sekä kommentoida meidän sisältöä. Valitse sinulle sopivin tili.

Oliko sinulla jo tili?

Kirjaudu sisään

Tallinkin pääkilpailija Viking Line raportoi tilinpäätöksensä torstaiaamuna. Neljännellä kvartaalilla yhtiön liikevaihto laski noin 3,5 % ja liikevoitto oli nollan tuntumassa -0,1 MEUR:ssa (Q4’18: 1,6 MEUR). Liikevaihdon laskuun yhtiöllä vaikuttivat vähäisemmät matkustajamäärät. Vuonna 2019 yhtiön matkustajavolyymit ylsivät noin 6,3 miljoonaan ja laskua vertailukauteen oli noin 2 %. Huomioon otettavaa on, että Tallinkin matkustajavolyymit nousivat samanaikaisesti koko vuonna noin 0,1 %. Tallink on selvästi näin ottanut jälleen markkinaosuutta vahvan kilpailukykynsä ansiosta. Pitää kuitenkin muistaa, että Tallinkilla isossa osassa on Viro-Suomi -reitti, missä Viking Linen liikehdintä on vähäisempää. Kuitenkin, jos Tallinkin osalta katsoo pelkästään Suomi-Ruotsi -reittiä (Viking Linen tärkein), nousivat Tallinkin matkustajavolyymit siellä jopa 1,7 %. Tästä voi päätellä Tallinkin lisänneen selvästi markkinaosuuttaan. Viking Line kertookin raportissaan, että yhtiön kokonaismarkkinaosuus reiteillä laski 31,9 %:iin (2018: 32,4 %).

Viking Linen liikevoitto laski Q4:llä tappiolle ja yhtiön mukaan syynä heikkoon kannattavuuteen olivat merimiesunionin lakot. Osaltaan myös alhaisemmat volyymit ovat heikentäneet kannattavuutta arviomme mukaan. Tallinkilla taas matkustajavolyymit nousivat Q4:llä vertailukaudesta 1,5 % ja ennustamme tämän sekä vertailukauden kertaluonteisten kulujen myötä Tallinkin kannattavuuden nousseen viimeisellä kvartaalilla. Koko vuonna yhtiön liikevaihto oli vertailukauden tasolla 496 MEUR:ssa, mutta liiketulos nousi 86 % noin 17,3 MEUR:oon. Osasyynä tähän mielestämme oli matkustajien keskiostoksen nousu ja parempikatteiset tuotteet sekä polttoaineiden hintojen lasku. 

Näkymissään Viking Line odottaa, että matkustajamäärien kehitys on vakaata ja että matkustajakohtainen myynti kasvaisi hieman. Kilpailusta yhtiö mainitsi sen jatkuvan edelleen kovana yhtiön markkinoilla. Yhtiö myös totesi pelkäävänsä koronaviruksen pysäyttävän Aasian markkinoilta tulevan kasvun. Tallinkille Aasian markkinoiden hidastuminen tai matkustajamäärien lasku on tietenkin lähtökohtaisesti negatiivista, mutta arviomme mukaan yhtiön kokonaismatkustajamääristä Aasia tai eritoten Kiina edustaa vain muutamia prosentteja. Näin ollen isoa vaikutusta ei tästä pitäisi tulla. Jos matkustuskiellot jatkuvat pitkälle vuoden puoleen väliin tai muut rajoitukset pitkittyvät, voi matkustajavolyymien ennusteissamme olla hieman paineita alaspäin. Olemme kuitenkin viimeisessä päivityksessämme hieman osanneet jo huomioida koronavirusta ja sen vaikutuksia, eikä nykytilanteen jatkuessa niihin pitäisi olla merkittäviä muutospaineita.

Analyytikko / Kirjoittaja

Olli Koponen

Olli Koponen

Analyytikko

Lisätiedot

AS Tallink Grupp on virolainen varustamoyhtiö, joka harjoittaa matkustaja- ja tavaraliikennettä pohjoisella Itämerellä. Lisäksi yhtiöllä on hotelleja ja kauppatoimintaa.