Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.
Yhtiö: Tallink
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 0.60 EURTavoitehinta päivitetty: 19.3.2020
Kurssi: 0.62 EURKurssi hetkellä: 6.4.2020 - 5:21

Tallink julkaisi perjantaina maaliskuun liikenneraporttinsa. Tämä oli ensimmäinen raportti, missä näkyi selvemmin koronaviruspandemian vaikutukset yhtiön liiketoimintaan. Matkustajamäärät laskivat maaliskuussa lähes 60 %:lla vertailukaudesta ja myös Q1:llä noin 16 %:lla. Positiivista oli kuitenkin, että rahti kasvoi vahvasti 8 %:lla maaliskuussa ja Q1:llä 7 %:lla muun muassa matkustajalaivojen uudelleenreititysten myötä. Rahdin kasvu paikkasi odotuksia suurempaa matkustajamäärän laskua, mutta ennusteissamme on kuitenkin raportin myötä pieniä paineita alaspäin. Näkemyksemme osakkeesta (vähennä) säilyy ennallaan.

Koronaviruspandemia on iskenyt selvästi yhtiön matkustajamäärien kehitykseen jo maaliskuun puolella. Aikaisemmin tammi-helmikuussa vahvasti kasvaneet matkustajamäärät olivat jokaisella reitillä vahvasti laskussa. Matkustajamäärien lasku alkoi oikeastaan kunnolla heijastua yhtiön liiketoiminaan arviomme mukaan maaliskuun toisella viikolla, jolloin myös Viro julkisti kansallisen hätätilan (12.3.2020). Sen jälkeen rajoitukset ovat kiihtyneet ja yhtiöllä toimii reiteillä matkustajalaivoja vain rajoitetusti.

Viimeisimmän tiedon mukaan yhtiön laivoista vain yksi (Megastar) kulkee Tallinna-Helsinki -reittiä kuljettaen matkustajia. Muilla reiteillä laivat ovat joko telakalla tai sallivat vain automatkustajia tai yhdensuuntaisia matkustajia, jotka ovat esimerkiksi palaamassa kotimaahansa. Laivat kuitenkin tekevät nyt poikkeuksellisilla reiteillä rahtikuljetuksia, jolla pyritään paikkaamaan menetettyjä volyymia ja varmistamaan, että maiden välillä kulkevat tarvittavat elintarvikkeet ja tavarat. Esimerkkinä Viron ja Suomen välillä normaalisti kulkeva Tallink Star hoitaa nyt Saksan ja Viron välistä rahtiliikennettä. Tämä oli yksi syy rahtivolyymien nousuun maaliskuussa.

Tallink tulee kokemaan merkittäviä liiketoiminnallisia ja taloudellisia iskuja koronaviruksen leviämisestä. Yhtiön seuraavien kuukausien liikennedata tulee kertomaan enemmän koronan vaikutuksista, mutta jo nyt on selvää, että matkustajamäärien lasku tulee olemaan Q2:lla valtava, jos tilanne ei nopeasti käänny parempaan. Yhtiö julkistaa arviomme mukaan vielä huhtikuun liikennetiedot ennen Q1-tulostaan, jonka jälkeen tulemme vielä tarkistamaan ennusteitamme ennen Q1-raporttia. Näkemyksemme osakkeesta on kuitenkin ennallaan ja suosittelemme sijoittajia seuraamaan tilanteen kehittymistä toistaiseksi sivusta.

Analyytikko / Kirjoittaja

Olli Koponen

Olli Koponen

Analyytikko

Lisätiedot

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä seitsemällä reitillä. AS Tallink Grupp työllisti yli 7 000 henkilöä ja kuljetti yli 9,8 miljoonaa matkustajaa ja 380 000 rahtiyksikköä vuonna 2019. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä vuodesta 2005 ja Helsingin pörssissä joulukuusta 2018 alkaen. www.tallink.com

Tunnusluvut 2019 2020e 2021e
Liikevaihto 949,1 755,2 806,7
- kasvu-% -0,1% -20,4% 6,8%
Liikevoitto (EBIT) 74,9 26,2 54,9
- EBIT-% 7,9% 3,5% 6,8%
EPS (oik.) 0,07 0,01 0,06
Osinko 0,00 0,00 0,05
P/E (oik.) 13,2 50,7 11,0
EV/EBITDA 7,0 8,0 6,9
Osinkotuotto-% 0,0% 0,0% 8,1%
Uusimmat ennusteet