AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi syyskuussa 3 % vuodentakaisesta 154 tuhanteen autoon. AEB:n edustajan mukaan syyskuussa piristyneen uusien autojen myynnin taustalla oli patoutuneen kysynnän asteittaisen purkautumisen, heikkenemistä jatkaneen ruplan sekä valtiotason tukitoimien (ml. matkustusrajoitusten purkaminen) muodostama kolmikanta. Venäjän automarkkinalla syyskuu on tyypillisesti hyvä toimintakuukausi, mitä peilaten tuoreet myyntiluvut tarjoavat aikaisempia jaksoja parempia kiintopisteitä markkinan todelliseen kuntoon ja orastavaan elpymiseen liittyen. Nokian Renkaiden kannalta syyskuun duurivoittoinen kehitys on luonnollisesti positiivinen asia, vaikka isossa kuvassa Venäjän automarkkinoiden varsin muuttumattomana säilynyt narratiivi ja etenevään pandemiatilanteeseen liittyvät kysymysmerkit eivät vielä perusteita liialle optimismille tarjoakaan.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi supistumistaan ja laski 11 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä syyskuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,53 miljoonaa autoa. Venäjän autokauppaa on viimeisen kahden vuoden aikana isketty molemmille poskille vuoden 2019 alussa voimaan astuneen arvonlisäveron korotuksen (18 %:sta 20 %:iin) ja kuluvana vuonna koronapandemian aiheuttamia yhteissivalluksia heijastellen. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinoilla onkin rutkasti kirittävää vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa autossa. Vuonna 2020 takamatka näihin huippuvuosiin tulee luonnollisesti kasvamaan koronapandemian aiheuttamia ja kysyntäkuvan eteen asettuneita tiesulkuja mukaillen. Koko vuoden osalta AEB on tarkistanut ennustettaan ja odottaa nyt uusien autojen vertailukelpoisen myynnin laskevan 14 % 1,5 miljoonaan autoon (aik. 1,3 miljoonaa autoa).
Keskeisimmät oletukset AEB:n päivitetyn ennusteen taustalla ovat patoutuneen kysynnän purkautumisen jatkuminen sekä uusilta ja laajamittaisilta sulkutoimilta välttyminen.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole lainkaan mukana renkaiden ensiasennusmarkkinassa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinalla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan juoksuvauhdin kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan eräänlaisena syöttöfunktiona.
Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vahva markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Nokian Renkaiden kannalta Venäjän rengasmarkkina oli jo ennen koronapandemian aiheuttamaa kysyntähikkaa kimurantissa asennossa, sillä jakeluportaan varastotasot olivat korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Tämän ongelman taklaamiseksi ja sisäänmyynnin vauhdittamiseksi yhtiö käynnisti toimenpiteet jo vuoden alussa, ja käsityksemme mukaan toteutetut toimenpiteet ovat myös purreet olosuhteet huomioiden toivotulla tavalla. Lisätietoja Nokian Renkaiden omasta ja toimintaympäristön pelivireestä saadaan 27.10. julkistettavasta Q3-raportista.
Kommenttimme Nokian Renkaiden syyskuun alussa järjestämästä Q&A-puhelinkonferenssista on luettavissa täältä ja viimeisin yhtiöpäivityksemme puolestaan täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 297,0 | 1 454,1 |
kasvu-% | −0,64 % | −18,19 % | 12,11 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 139,9 | 249,4 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 10,79 % | 17,15 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 0,70 | 1,39 |
Osinko | 0,79 | 1,00 | 1,25 |
Osinko % | 3,08 % | 11,02 % | 13,77 % |
P/E (oik.) | 14,23 | 13,04 | 6,53 |
EV/EBITDA | 8,16 | 5,09 | 3,11 |