AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski elokuussa 1 %:n vuodentakaisesta 137 tuhanteen. Kevään ja alkukesän kovimman löylyvaiheen (huhti-kesäkuun uusien autojen myynti -46 %) sekä sitä seuranneen elpymistintin (heinäkuu +7 %) jälkeen markkina vaikuttaa siirtyneen kausiluontoisesti hiljaisen elokuun aikana normaalimman viitekehikon sisälle. AEB:n kommenttien perusteella näkyvyys markkinan todelliseen kuntoon on kuitenkin vielä rajallinen, mutta valtiotason tukitoimien jatkumisen sekä taloudellisesti toimeliaamman syyskuun tulisi tähän kuvaan parempia tarttumapintoja tarjota.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi odotetusti supistumistaan ja laski 11 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä elokuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,53 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä on yhdessä koronapandemian puhaltaman navakan vastatuulen kanssa ollut negatiivisia vaikutuksia autokauppaan. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinoilla onkin rutkasti kirittävää vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa autossa. Vuonna 2020 takamatka näihin piikkitasoihin tulee luonnollisesti kasvamaan koronapandemian aiheuttamia ja kysynnän eteen asettuneita tiesulkuja mukaillen. Koko vuoden osalta AEB odottaa uusien autojen vertailukelpoisen myynnin laskevan 24 % 1,3 miljoonaan autoon. Keskeisimmät oletukset AEB:n voimassa olevan ennusteen taustalla ovat valtion tukiohjelmien jatkuminen sekä uusilta ja laajamittaisilta sulkutoimilta välttyminen.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole lainkaan mukana renkaiden ensiasennusmarkkinassa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinalla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan juoksuvauhdin kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan ikään kuin syöttöfunktiona. Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vahva markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Nokian Renkaiden kannalta Venäjän rengasmarkkina oli jo ennen koronapandemian aiheuttamaa kysyntähikkaa kinkkisessä tilanteessa, sillä jakeluportaan varastotasot olivat korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Tämän ongelman ratkaisemiseksi yhtiö käynnisti toimenpiteet vuoden alussa, ja käsityksemme mukaan toteutetut toimet ovat purreet olosuhteet huomioiden toivotulla tavalla. Selvää on kuitenkin se, ettei kaikkia Venäjä-solmuja kyetä omin toimin purkamaan ja vetoapua tarvitaan erityisesti auto- ja rengasmarkkinan pidempiaikaisesta oikenemisesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 286,6 | 1 434,3 |
kasvu-% | −0,64 % | −18,84 % | 11,48 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 134,8 | 238,4 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 10,47 % | 16,62 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 0,67 | 1,33 |
Osinko | 0,79 | 0,79 | 1,25 |
Osinko % | 3,08 % | 8,70 % | 13,77 % |
P/E (oik.) | 8,90 | 13,62 | 6,82 |
EV/EBITDA | 8,16 | 5,19 | 3,13 |