AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski lokakuussa 18 % 126 tuhanteen autoon. Näin ollen lokakuu oli Venäjän automarkkinan neljäs peräkkäinen laskukuukausi. AEB:n mukaan putoamistaan jatkaneiden myyntimäärien taustalla on edelliskuukausien tapaan elektroniikkateollisuuden globaali allokaatiotilanne ja sen autovalmistajien tuotantoihin aiheuttamat merkittävät aikaviiveet. AEB kommentoi, että matka näiden ongelmien ratkeamiseen on vielä pitkä, minkä lisäksi toimitusketjujen katkeamat ovat aiheuttaneet markkinaan kokonaan uusiakin logistiikkaongelmia. Tätä heijastellen uusien autojen mollivoittoinen kehitys jatkunee tulevinakin kuukausina.
Rullaavan 12 kuukauden jaksolla Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti taas kasvoi odotetusti. Kokonaismyyntimäärä lokakuuhun päättyneellä jaksolla nousi 9 % 1,64 miljoonaan autoon. Isossa kuvassa Venäjän automarkkinan tilanne on kuitenkin tuttuakin tutumpi. Täten markkinassa on historiallisiin tasoihin peilattuna valtavasti potentiaalia, sillä tämänhetkiset myyntimäärät ovat vielä kaukana 2010-luvun noin 3 miljoonan auton piikkivuosista. Toisaalta myös Venäjän kansantalous on edellisen vuosikymmenen alkuun peilattuna erilaisessa asennossa (mm. talouspakotteet), mikä omalta osaltaan vaikeuttaa automarkkinan historiallisen takamatkan kiinni kuromista.
Vastoin aikaisempia kommenttejaan AEB ei päivittänyt koko vuodelle vuoden alussa antamaansa 10 % kasvua ja 1,64 miljoonan absoluuttista myyntimäärää ennakoinutta ennustettaan. Kuluvan vuoden kumulatiivinen myyntimäärä oli lokakuun loppuun mennessä 1,31 miljoona autoa. Voimassa olevan ennusteen saavuttaminen edellyttäisikin marras- ja joulukuulta hieman vertailukautta korkeampaa noin 326 tuhannen auton myyntimäärää. Autovalmistajien vallitsevien toimituskykyongelmien ja AEB:n itsensä indikoimien lähikuukausien suuntaviivojen perusteella tällainen kehitys ei vaikuta todennäköiseltä.
Nokian Renkaiden kannalta lokakuun myyntitiedote ei tarjonnut uutta tietoa. Yhtiön alkuvuosi oli hyvä ja paikallisten markkinaosuuksien kasvattaminen jatkui myös H2:n ensimmäisellä puoliskolla. Nokian Renkaiden paikallinen ylä- ja keskisegmentin bränditunnettuus on vahva, jakelukanavaverkosto laaja ja jakelijoiden varastotilanteet ovat sisäänmyyntiä ajatellen otolliset. Nämä tekijät yhdessä uusien tuotelanseerausten sekä paikallisen kilpailutilanteen suotuisten muutosten kanssa luovat hyvät edellytykset tänä vuonna nähtyjen suoritusten jatkamiselle. Tuoreen Q3-tuloksen tiimoilta laatimamme yhtiöraportti on luettavissa täältä. Puimme yhtiötä vastikään myös videolla, joka on katsottavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 666,7 | 1 789,0 |
kasvu-% | −17,13 % | 26,87 % | 7,34 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 326,0 | 376,9 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 19,56 % | 21,07 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,85 | 2,16 |
Osinko | 1,20 | 1,45 | 1,55 |
Osinko % | 4,16 % | 15,97 % | 17,07 % |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,91 | 4,20 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,74 | 2,26 |