AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti niiasi toukokuussa 52 % vuodentakaisesta 63 tuhanteen autoon. Koronaviruksen hillitsemiseksi asetetut rajoitteet pitivät autoliikkeet Moskovassa ja Pietarissa sekä myös suurimmassa osassa muita alueita vielä kokonaan suljettuina, millä oli luonnollisesti negatiivinen vaikutus myyntivolyymeihin. Kuluttajien aktiviteetin AEB kommentoi kuitenkin toukokuussa hieman piristyneen, minkä lisäksi järjestö totesi odottavansa jälkimmäiselle vuosipuoliskolle markkinan lievää elpymistä erityisesti valtion toteuttamia tukitoimia heijastellen.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi odotetusti supistumistaan ja laski 11 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä toukokuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,57 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä tuli voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), mikä on yhdessä kuluttajien heikentyneen ostovoiman kanssa vaikuttanut negatiivisesti myös autokauppaan.
Venäjän automarkkinoilla on hyvin pitkä matka vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin uusien autojen vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa. Vuonna 2020 takamatka näihin huippuvuosiin tulee yhä levenemään koronaviruksen moukaroidessa rajusti jo valmiiksi ostovoimaltaan haurasta kuluttajaa. AEB ei toistaiseksi ole päivittänyt kuluvan vuoden kokonaismyyntiarviotaan. Ottaen kuitenkin huomioon koronaviruksen myötä tuntuvasti synkentyneen kokonaiskuvan sekä hyvin mollivoittoisen huhti- ja toukokuun, ei AEB:n tammikuussa esittämä arvio 2 % volyymilaskusta ole enää millään muotoa relevantti tukipiste markkinan koko vuoden kehityskaarta ajatellen.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole mukana autojen ensiasennusrenkaissa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoilla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan ikään kuin syöttöfunktiona.
Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vankka markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä.
Venäjän rengasmarkkina oli Nokian Renkaiden kannalta hyvin haastavassa asennossa jo ennen koronaviruksen aiheuttamia rasitteita, sillä jakelijoiden varastotasot olivat poikkeuksellisen korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Lisäksi kun vielä huomioidaan koronaviruksen voimakkaasti kokonaismarkkinaa heikentävät iskut, on yhtiöllä edessään mittavia haasteita läpi Venäjän keskeisimpien rintamalinjojen. Näistä haasteista ensimmäisiä konkreettisia merkkejä saatiinkin yhtiön Q1-raportista, kun Nokian Renkaiden liikevaihto Venäjällä laski 39 % edellisvuoteen verrattuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 298,9 | 1 446,2 |
kasvu-% | −0,64 % | −18,07 % | 11,34 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 110,5 | 227,0 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 8,51 % | 15,70 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 0,57 | 1,27 |
Osinko | 0,79 | 0,79 | 1,25 |
P/E (oik.) | 8,90 | 15,39 | 6,90 |
EV/EBITDA | 8,16 | 5,24 | 3,48 |