Verkkokauppa.com: Amazonin läsnäolo ei vahvistunut ryminällä
Nostamme Verkkokauppa.comin tavoitehintamme 7,5 euroon (aik. 5,7 euroa), mutta laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää) nopean kurssinousun seurauksena. Vuodesta 2020 on tulossa väkivahva markkinan poikkeuksellisen kasvun ja myyntikanavasiirtymän takia, mutta myös yhtiön hyvän operatiivisen tekemisen seurauksena. Amazonin Ruotsin laajentuminen toteutettiin aluksi hyvin kevyellä mallilla ja odotuksemme Suomen laajentumisesta on siirtynyt eteenpäin, mikä antaa yhtiölle vielä hyvin aikaa vahvistaa omia kilpailuetujaan.
Vahvasta tulosparannuksesta vain osa selittyy väliaikaisesti suotuisilla markkinaolosuhteilla
Vuoden 2020 ensimmäiset 9 kuukautta kodintekniikan markkina on kasvanut poikkeuksellisen kovaa noin 9 %:n vauhtia (GfK), mikä on osaltaan helpottanut alan kilpailutilannetta. Ostaminen on siirtynyt enenevässä määrin myös verkkokanavaan, missä Verkkokauppa.comin brändi on vahva. Tämä on tehostanut myös asiakashankinnan kustannusta ja näemme osan verkkokanavan nosteesta pysyvänä myös pandemian jälkeen. Yhtiön hyvä operatiivinen suoriutuminen on jatkunut läpi vuoden mm. kategoria- sekä kampanjahallinnassa. Myös bränditunnettavuus laajemman asiakaskunnan parissa sekä kodintekniikan ulkopuolisissa kategorioissa on arviomme mukaan parantunut selvästi. Yhtiö kertoi Q3:n yhteydessä harkitsevansa uusia tulevaisuuden kilpailukykyä vahvistavia investointeja, jotka kohonnut kannattavuus arviomme mukaan mahdollistaa aiempaa paremmin ilman uhkaa osingon leikkauksesta. Arviomme mukaan kasvavia panostuksia kohdennetaan ainakin automaation kasvattamiseen ja datan hyödyntämiseen prosesseissa.
Nostimme pidemmän ajan ennusteitamme, mutta 2020 liikevoittomarginaali jää silti huippuvuodeksi
Ohjeistuksen mukaan 2020 liikevaihdon arvioidaan olevan 525-550 MEUR ja vertailukelpoisen liikevoiton 17-21 MEUR. Liikevaihtoennusteemme 544 MEUR ja oikaistu liikevoittoennusteemme 20,3 MEUR ovat ohjeistuksen ylärajoilla. Tänä vuonna voitetut uudet asiakkaat ja vahvistunut brändi antavat selkänojaa myös lähivuosien ennusteillemme. Luottamuksemme yhtiön kestävään tulostasoon myös pandemian jälkeen on hieman noussut ja olemme nostaneet 2021-2022e tulosennusteitamme noin 10 %:lla. Liiketuloksella on 2021-2022 edellytykset säilyä hyvällä 19-21 MEUR/v tasolla kasvaen myös tästä maltillisesti kilpailukyvyn vahvistuessa. Tämä on selvä tasonnosto vuosien 2015-2019 11-13 MEUR:n liikevoittotasoihin. Arvioimme liikevoittomarginaalin yltävän 3,6 %:n tasoille (aik. 3,2 %) myös pidemmällä perspektiivillä, sillä vahvistuva asema uusissa kategorioissa parantaa katteita ja myös kannattavuuden preferointi vähentää riskiä kilpailijoiden vastatoimille. Odotuksemme myös Amazonin laajentumisesta Suomeen etenkin omalla logistiikalla on siirtynyt selvästi eteenpäin. Tämä johtuu Ruotsin hyvin kevyestä aloituksesta, eikä tuotteita edes toistaiseksi voi tilata sen kautta Suomeen.
Hyväksymämme arvostus on noussut, mutta niin on osakekurssikin
Vahvistunut brändi ja korona-aikana saadut uudet asiakkaat ovat mielestämme parantaneet yhtiön kilpailuasemaa selvästi. 2020e P/E-kerroin (oik.) 22x ja EV/EBIT 15,6x ovat lähellä yhtiölle hyväksymiämme tasoja. 2021-kertoimet nousevat kuitenkin koronan antaman myötätuulen heiketessä (24x ja EV/EBIT 16,4x). Mielestämme ne ovat kurssinousun myötä venyneet liiaksi ja kaipaamme vielä lisänäyttöjä yhtiön kyvystä tehdä vahvaa tulosta myös markkinan normalisoituessa. Kvartaaleittain kasvava 3 %:n osinkotuotto on tärkeä osa tuotto-odotusta, mutta myös se on maltillistunut kurssinousun myötä, eikä se mielestämme enää tarjoa oleellista tukitasoa osakkeelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.12.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 544,2 | 567,8 |
kasvu-% | 5,50 % | 7,96 % | 4,34 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 20,3 | 19,1 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 3,74 % | 3,37 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,34 | 0,31 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,25 |
Osinko % | 6,06 % | 10,22 % | 10,93 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 6,60 | 7,16 |
EV/EBITDA | 8,58 | 3,30 | 3,18 |