Nostamme Verkkokauppa.comin tavoitehintamme 5,3 euroon (aik. 5,0 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme. Korona-aikana vähittäiskaupan murros on ottanut ison askeleen eteenpäin lyhyessä ajassa ja yhtiö on saanut sen ja onnistuneen brändikampanjoinnin tukemana uusia asiakkaita hyvin pienillä kustannuksilla verrattuna aiempaan. Uskomme näistä asiakkaista osan myös jatkavan ostoksiaan kriisin jälkeen, mikä antaa tukea tulosennusteillemme. Yhtiön sijoitustarina on vahvistunut, mutta samalla loppuvuoden tuloskasvun ajurit heikkenevät, eikä pidemmän ajan tuloskasvunäkymä vielä tee nykyistä arvostusta riittävän houkuttelevaksi.
Vahvan tuloksen takana arviomme mukaan kolme ajuria
Yhtiön Q2:n kasvu 14 % sekä liiketulos (vrt.) 4,8 MEUR olivat vahvat. Taustalla oli arviomme mukaan kolme tekijää 1) kokonaismarkkinan poikkeuksellinen kasvu 2) vähittäiskaupan murroksen kiihtyminen sekä 3) yhtiön hyvä operatiivinen suoriutuminen. Näistä ensimmäinen on luonteeltaan väliaikainen, eikä kodintekniikan markkina voi pitkään kasvaa Q2:lla koettua 9,1 %:n vauhtia (GfK). Markkinan kasvu on arviomme mukaan vähentänyt oleellisesti myös tiukkaa hintakilpailua päätoimijoiden välillä. Tulosinfon tärkein luku oli yhtiön uusien rekisteröityneiden verkko-ostajien kasvu Q2:n aikana 39 %:lla. Näistä osa voi olla yhtiön aiempia kivijalan asiakkaita, mutta suuri osa myös täysin uusia kuluttajia. Tuoreen tutkimuksen (Strategy& Norstat Nordic) mukaan Suomessa 35 % korona-aikana verkkokulutustaan lisänneistä näkee siirtymän verkkoon pysyvänä ja arvioimme uusista asiakkaista reilun kolmanneksen jatkavan ostojaan Verkkokauppa.comista myös kriisin jälkeen. Yhtiö onnistui poikkeusoloissa jälleen myös hyvin erityisesti kategoriahallinnassa, eikä varaston kiertoa tarvinnut vauhdittaa hinnan alennuksilla. Myös markkinoinnin kustannukset laskivat, mikä kertoo tehostuneesta asiakashankinnasta poikkeusoloissa.
Uusien asiakkaiden määrän nousu on nostanut luottamustamme tulosparannuksen kestävyyteen
Tiistaina päivitetyn ohjeistuksen mukaan 2020 liikevaihdon arvioidaan olevan 520-545 MEUR ja vertailukelpoisen liikevoiton 13-18 MEUR. Ohjeistuksen keskikohta indikoi tuloskehityksen laskevan (H2’20 6,9 MEUR vs. H2’19: 8,8 MEUR). Oma oikaistu liikevoittoennusteemme on aivan haarukan ylälaidassa ennakoiden pientä tuloskasvua myös H2:lle. Tämä siitäkin huolimatta, että Q3:lla vastassa on vahva vertailukausi sekä markkinan myötätuuli alkaa arviomme mukaan heiketä. Uudet asiakkaat ja vahvistunut brändi antavat selkänojaa myös lähivuosien ennusteillemme ja myös 2021-2022e liiketuloksella on arviomme mukaan edellytykset säilyä hyvällä 16-18 MEUR/v tasolla. Tämä on selvä tasonnosto vuosien 2015-2019 11-13 MEUR:n liikevoittotasoihin.
Tuloskasvun ajurien heiketessä emme näe aiheelliseksi lähteä venyttämään kertoimia
Toteutuneella 2019 tuloksella yhtiön P/E-kerroin on noin 33x, mikä olisi normaalisti selvästi yli hyväksymämme tason. Vahvan alkuvuoden kehityksen jälkeen luottamuksemme on kuitenkin noussut sen suhteen, että yhtiö kykenee halutessaan ajamaan myös kannattavuutta ja myös koronan aiheuttama markkinamuutos on yhtiölle positiivinen myös pidemmällä aikavälillä. 2020 tulostasoa voidaan siten pitää kestävänä myös tulevaisuudessa. 2020e P/E 19x ja EV/EBIT 13x tai 2021e P/E 21x ja EV/EBIT 14x eivät kuitenkaan ole riittävän houkuttelevia tuloskasvun hidastuessa. Näemme myös oleellisen riskin sille, että Amazonin laajentumisilmoitus voisi toteutuessaan laskea yhtiön arvostuskertoimia selvästi vielä syksyn aikana, mikä voi myös tarjota ostopaikan osakkeessa. Turvallinen 4 %:n osinkotuotto tukee toki tuotto-odotusta, emmekä näe nykyennusteillamme sen kvartaalikorotuksille esteitä lähivuosina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 541,1 | 562,9 |
kasvu-% | 5,50 % | 7,35 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 17,8 | 16,8 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 3,28 % | 2,99 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,29 | 0,27 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,25 |
P/E (oik.) | 20,55 | 8,08 | 8,73 |
EV/EBITDA | 8,58 | 4,02 | 3,92 |