Tarkistamme Verkkokauppa.comin tavoitehintamme 9,3 euroon/osake (aik. 8,8 euroa) ja toistamme lisää-suosituksen. Pandemia on antanut merkittävää myötätuulta yhtiön verkkomyynnin kasvulle ja helpottanut kilpailutilannetta, mikä luo kohonnutta epävarmuutta pandemian jälkeiseen kehitykseen. Samalla luottamuksemme yhtiön omaan tekemiseen on noussut ja olemme nostaneet ennustamamme tuloskasvun kulmakerrointa hieman. Näemme tuotto/riskisuhteen nykyhinnalla riittävänä osakkeen kyydissä pysymiseen huolimatta kohollaan olevista ennusteriskeistä. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Verkkokauppa.comin sijoittajatarina meni vuonna 2020 selvästi eteenpäin
Koronapandemian kiihdyttämän markkinamurroksen myötä yhä enemmän kaupasta käydään verkkokanavassa, missä yhtiön kilpailuedut (brändi, valikoima, nopeat toimitukset, matala kustannusrakenne) korostuvat. Viime vuonna yhtiön verkkomyynti kasvoi laskelmiemme mukaan 20 %:lla ja liikevoitto kohosi 80 %:lla 20,4 MEUR:oon. Myös uskollisten asiakkaiden määrä kasvoi 30 %:lla 115 000:een ja asiakastyytyväisyys nousi ennätystasoille (NPS 70). Nämä tekijät luovat vankan pohjan saavuttaa myös vuoden 2021 ohjeistuksen maalaama tulosparannus (liikevoitto 20-26 MEUR).
Kilpailukenttä kiristyy vääjäämättä ja päivitetyn strategian pitää onnistua kasvun pullonkaulojen ratkaisemisessa
Keskustelua yhtiön ympärillä on värittänyt myös Amazon, joka avasi ruotsinkielisen sivustonsa sekä pienen logistiikkakeskuksen Ruotsiin. Emme odota yhtiön kuitenkaan tulevan vielä lähivuosina Suomeen omalla varastollaan ja tästä syystä sen keskeisellä arvolupauksella eli nopeilla toimituksilla ei ole edellytyksiä täyttyä. Verkkokauppa.comilla on siten aikaa vahvistaa vielä omaa markkina-asemansa etenkin kehittyvissä kategorioissa. Myös käyntiin lähdössä olevat investoinnit kasvun skaalautumisen varmistamiseksi (Jätkäsaaren varastoautomaatio sekä täydennystilausten automatisointi) näemme kriittisinä, jotta yhtiön tulevaisuuden kilpailukyky varmistetaan myös globaaleja jättejä vastaan.
Tavoitteet selvästi ennusteitamme ylempänä
2021 ennusteemme (liikevaihto 590 MEUR ja liikevoitto 22,5 MEUR) ovat ennallaan ollen lähellä ohjeistushaarukoiden keskikohtia. Olemme nostaneet kuitenkin hieman pidemmän ajan ennusteitamme arvioituamme huolellisesti nykyistä strategiaa. Arvioimme yhtiön myynnistä noin viidenneksen tulleen vuonna 2020 kodintekniikan ulkopuolelta ja vuosien 2021-2025 välillä ennustamme, että noin puolet saavutetusta lisämyynnistä muodostuu jo kehittyvistä kategorioista. Kehitys pienentää riippuvuutta erittäin kilpailluista kodintekniikan kategorioista madaltaen yhtiön riskiprofiilia. Yhtiön vuodelle 2025 asetetut taloudelliset tavoitteet ovat mielestämme silti edelleen hyvin kunnianhimoiset (miljardin liikevaihto sekä liikevoitto yli 5 %). Vaadimme kannattavan kasvun toteutumisesta vielä lisänäyttöjä, jotta tavoitteita voi pitää realistisina. 2025 ennusteemme ovat 765 MEUR:n liikevaihto ja liikevoittomarginaali 4,2 %.
Hyväksyttävä arvostus on herkkä tuloskasvun kulmakertoimelle
Ennusteidemme mukaiset yhtiön 2021 ja 2022 P/E-kertoimet ovat 24x ja 22x. Mielestämme kertoimet ovat absoluuttisesti lähellä neutraalia suhteessa ennustamaamme tuloskasvuun (2020-2024 10 % CAGR). Tuloskasvun realisoituminen toimiikin sijoittajan tuotto-odotuksen keskeisenä ajurina eteenpäin mentäessä. Suhteellisesti tulospohjainen arvostus on linjassa Suomen kaupan alan pörssiyhtiöiden arvostuksen kanssa, minkä näemme perustelluksi, sillä myös verrokit ovat omien kaupan alojensa johtavia toimijoita vahvoilla brändeillä ja hyvillä markkina-asemilla. Kilpailutilanteen mahdollinen selvä kiristyminen on edelleen relevantti riski ja sijoittajan onkin hyvä tiedostaa, että mikäli kannattava kasvu alkaisi jälleen yskähdellä on arvostuksessa myös selvää laskuvaraa. Yhtiön yltäessä tavoitteisiinsa on arvostuksessa vastaavasti merkittävää nousuvaraa, sillä niiden toteutuessa näemme osakekurssin vielä yli kaksinkertaistuvan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 553,6 | 590,0 | 634,1 |
kasvu-% | 9,82 % | 6,57 % | 7,48 % |
EBIT (oik.) | 20,4 | 22,5 | 24,3 |
EBIT-% (oik.) | 3,68 % | 3,82 % | 3,83 % |
EPS (oik.) | 0,34 | 0,37 | 0,40 |
Osinko | 0,45 | 0,25 | 0,26 |
Osinko % | 6,32 % | 10,72 % | 11,42 % |
P/E (oik.) | 20,80 | 6,12 | 5,67 |
EV/EBITDA | 12,20 | 3,20 | 2,94 |