Verkkokauppa.com Q2: Vahvan tuloksen jälkeen loppuvuoden odotuksia toppuuteltiin
Verkkokauppa.com julkisti ennakkotietojen perusteella jo tiedossa olleen vahvan Q2-raportin aamulla. Erityisesti yhtiön myyntikate oli ennätyksellisen hyvä, mikä selitti pitkälti historiallisen hyvää tulosta. Loppuvuodelle ei yhtiön mukaan ole kuitenkaan odotettavissa samanlaisia ennätysmurskajaisia, mitä tiistaina päivitetty ohjeistuskin jo indikoi. Yhtiön mukaan kuluttajien poikkeuksellinen vahva Q2:n kysyntä saattaa olla pois Q3:lta. Myös makrotalouden kasvanut epävarmuus pitää näkymät varovaisina loppuvuodelle.
Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi Q2:lla odotetusti 14 % 125 MEUR:oon. Kasvu saavutettiin vahvalla verkkomyynnillä, tehokkaalla markkinoinnilla sekä kaikkien suurten kategorioiden hyvällä suoriutumisella. Kodintekniikan kokonaismarkkina kasvoi kvartaalilla odotetun vahvasti 9,1 %:lla (GfK) antaen selvää myötätuulta myös yhtiölle. Korona-pandemialla oli yhtiön kannalta suotuisia vaikutuksia markkinaan, sillä etätyöskentely ja muutokset kuluttajakäyttäytymisessä kasvattivat kysyntää useissa tuoteryhmissä kuluttajien verkko-ostamisen lisäännyttyä. Matalakatteinen tukkukauppa oli odotustemme mukaan vertailukautta alemmalla tasolla rajojen oltua kiinni osan kvartaalista. Yhtiön myyntikate nousi poikkeuksellisen korkeaksi 17,4 %:iin (Q2’19: 14,2 %) suhteessa kehnoon vertailukauteen nähden. Hyvä myyntikate johtui myynnin hyvästä kehityksestä parempikatteisissa tuoteryhmissä, paremmasta valikoimanhallinnasta sekä alemmasta myynnistä tukkukaupassa. Arviomme mukaan kannattavuutta tuki myös se, että kuluttajat eivät tänä vuonna ehtineet odotella alennusmyyntejä koronan nostaman äkillisen kysyntäpiikin myötä.
Muut kulut kasvoivat 27 %:lla 7,5 MEUR:oon johtuen pääosin luottotappiovarauksen kasvusta, ulkoistetun logistiikan palvelumaksuista sekä 0,5 MEUR kertaluontoisista asiantuntijakuluista liittyen yhtiön siirtymiseen Nasdaq Helsingin päälistalle. Henkilöstökulut nousivat 4 %:lla 8,4 MEUR:oon. Ennakkotietojen perusteella jo tiedossa ollut listautumiskuluista oikaistu liikevoitto nousi 4,8 MEUR:oon. Osakekohtainen tulos nousi 0,07 euroon (Q2’19: 0,00 euroa). Erityisen hyvää Q2-raportissa oli, että yhtiö oli onnistunut houkuttelemaan myös uusia asiakkaita verkkokauppaansa ja yhtiö paransi BrandIndexin mukaan myös tunnettuuttaan, mikä tukee sen asemia myös jatkossa.
Tiistaina päivitetyn ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan kuluvana vuonna 520-545 MEUR (aik. 510-530 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton 13-18 MEUR (aik. 12-15 MEUR). Yhtiön edeltävän 12 kk liikevaihto on nyt 528 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 17,3 MEUR. Uuden ohjeistuksen keskikohta indikoi siten tuloksen jopa laskevan H2’20:lla vertailukauteen nähden. Yhtiön kommentoikin näkymiä varovasti ja vahvan ja suotuisan ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen epävarmuus lyhyen aikavälin makrotalouden, kuluttajakäyttäytymisen ja ostovoiman kehityksessä tulevat jatkumaan. Vastaavasti myös poikkeuksellisessa toimintaympäristössä yritys- ja tukkumyyntiin liittyvä riski kysynnän volatiliteetista on lisääntynyt. Korkea kysyntä monissa kategorioissa, kuten tietokoneissa, toisen vuosineljänneksen aikana saattaa myös heijastua negatiivisena kysyntään kolmannen vuosineljänneksen osalta. Epävarmuus talouden ja ostovoiman ennustetusta kehityksestä ja sen vaikutuksista on lisääntynyt, ja yhtiö uskoo tämän mahdollisesti heijastuvan kasvavina haasteina sen liiketoimintaan toisen vuosipuoliskon aikana. Yhtiön mukaan on myös todennäköistä, että nykyinen yhden prosentin vauhti Suomen kivijalkakaupan siirtymisessä verkkoon kiihtyy, mikä toteutuessaan hyödyttää yhtiötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 534,2 | 554,8 |
kasvu-% | 5,50 % | 5,97 % | 3,86 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 17,7 | 16,6 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 3,31 % | 2,99 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,29 | 0,27 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,25 |
Osinko % | 6,06 % | 10,09 % | 10,79 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 7,91 | 8,52 |
EV/EBITDA | 8,58 | 3,81 | 3,80 |