Verkkokauppa.comin aamulla julkaistut Q4-numerot olivat liikevaihdon ja kannattavuuden osalta jo pääosin tiedossa yhtiön tulosvaroitusrumban jälkeen. Huomio raportissa keskittyikin vuoden 2019 tulosohjeistukseen, joka myös oli linjassa odotustemme kanssa. Samalla yhtiö päivitti taloudellista tavoitettaan mielestämme realistisemmalle tasolle. Odotamme hieman positiivista kurssireaktiota tälle päivälle, koska markkinakonsensus on ollut meitä alempana lähivuosien ennusteissa.
Sijoittajan on hyvä huomata, että Verkkokauppa.comin numerot raportoitiin ensimmäistä kertaa IFRS16-muotoisena, mikä muuttaa tuloslaskelman rivejä aiempaan FAS-raportointiin. Liikevaihto kasvoi Q4:llä 22 % 156 MEUR:oon. Yhtiön kvartaali sujui lopulta erittäin hyvin, vaikka hintakilpailu oli kireää. Verkkokauppa.com ei saanut merkittävää tukea markkinalta, sillä GfK:n mukaan kodinelektroniikan tuotteiden kysyntä kasvoi vain 0,7 % loka-joulukuussa Suomessa. Myynti sai kuitenkin odotustemme mukaan tukea tukkukaupan kasvusta, jota yhtiö kertoi olleen vertailukautta enemmän. Hinnoittelupaine jatkui kireänä kvartaalin läpi ja myyntikate jäi selvästi viime vuodesta 14,7 %:iin (Q4’17 15,8 %) ja alitti hieman ennusteemme 15,2 %. Yhtiön kiinteät kulut kasvoivat sitä vastoin odotuksiamme vähemmän 15,9 MEUR:oon (ennuste 16,5 MEUR). Kulujen kasvu johtui lisääntyneestä markkinoinnista sekä Raision myymälästä. Q4:n liikevoitto 5,9 MEUR (Q4’17 5,8 MEUR) oli odotuksiemme mukainen. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle 0,198 euron osinkoa osakkeelta (jaetaan neljässä erässä), mikä oli linjassa ennusteemme kanssa.
Verkkokauppa.com ohjeisti vuoden 2019 liikevaihdon olevan 500 – 550 MEUR:n välillä (2018: 478 MEUR) ja liiketuloksen olevan 11 - 17 MEUR:n välillä (2018: 13,3 MEUR). Ohjeistus oli täysin linjassa ennusteidemme kanssa, sillä ennusteemme odotti liikevaihdon kasvavan 526 MEUR:oon ja liikevoiton 15,0 MEUR:oon. IFRS16 tuomien muutosten takia yhtiö päivitti myös taloudellista tavoitettaan kannattavuuden osalta. Samalla tavoitteiden rima aleni hieman ja mielestämme realistisemmalle tasolle nykyisessä kireässä kilpailuympäristössä. Nykyinen kannattavuustavoite on 2,5 % - 4,5 % liiketulosprosentti ja kasvava liiketulos. Aikaisempi tavoite vastasi suunnilleen 3-5 %:n tasoa. ”Kasvavan liiketuloksen” lisääminen tavoitteisiin on mielestämme positiivinen asia ja se parantaa hieman näkyvyyttä.
Mielestämme oli hyvä, että yhtiön ohjeistuksen keskikohta odottaa kannattavuuden parannusta tälle vuodelle, sillä yhtiön pitää terveen kasvun jatkamisen ohella mielestämme onnistua myös tulosparannuksessa tänä vuonna, jotta markkinoiden luottamus ja osakkeen arvostus voivat kunnolla palautua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2019
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 431,9 | 477,8 | 526,3 |
kasvu-% | 16,25 % | 10,63 % | 10,16 % |
EBIT (oik.) | 13,5 | 13,4 | 15,0 |
EBIT-% (oik.) | 3,12 % | 2,81 % | 2,84 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,21 | 0,24 |
Osinko | 0,18 | 0,20 | 0,21 |
P/E (oik.) | 33,77 | 11,38 | 10,03 |
EV/EBITDA | 16,43 | 4,55 | 4,13 |