Yhtiön Q4 jäi ennakkotietojen perusteella todella vaisuksi. Lähtökohdat vuoteen 2023 ovat myös erittäin haastavat, vaikkakin vuoden jälkipuoliskolle on odotettavissa helpotusta säästöohjelman alkaessa realisoitua. Laskimme ennusteitamme ja osinko-odotuksiamme ja tähän peilatessa arvostuksessa on vaikea nähdä nousuvaraa. Toisaalta suhtaudumme yhtiön kasvutarinaan pidemmällä aikavälillä edelleen positiivisesti ja nykyinen osakekurssi maalaa mielestämme liian pessimistisen kuvan tuloskunnosta normaalissa markkinassa. Katsomme helmikuun tilinpäätöksen vielä vähennä-suosituksella, sillä uskomme yhtiön leikkaavan siinä osinkopolitiikkaansa selvästi ja antavan varovaisen ohjeistuksen vuoteen 2023. Laskemme tavoitehintamme 3,1 euroon (aik. 3,3 euroa).
Kuluttajamarkkina on edelleen vaikeutunut, kun ostovoiman heikentyminen on jatkanut realisoitumista
Toimintaympäristö vaikuttaa Q4:llä muuttuneen entistä haastavammaksi, kun ostovoiman heikentyminen on konkretisoitunut kuluttajille. Ennakkotietojen perusteella Q4-liikevaihto laski jopa 8 %:lla 155 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto romahti 0,7 MEUR:oon (Q4’21: 5,3 MEUR), mihin vaikutti myös varastoon tehty 1,6 MEUR:n alaskirjaus. Se liittyi varastossa heikosti kiertäneisiin tuotteisiin, jotka yhtiö on poistamassa valikoimasta negatiivisella katteella. Koko vuoden osalta liikevaihto laski 5 %:lla 543 MEUR:oon ja oikaistu 2022 liiketulos jäi vain 3,5 MEUR:oon (2021: 20,4 MEUR), mikä tarkoittaa 0,6 %:n liikevoittomarginaalia. Yhtiö käynnisti tulosparannusohjelman, jolla tavoitellaan vuositasolla 10 MEUR:n tulosparannusta, josta vuoden 2023 aikana odotetaan toteutuvan noin 5-8 MEUR (run rate). Henkilöstövähennykset muodostaisivat alustavasti noin 60 % suunnitelluista säästöistä. Muut operatiivisen tehokkuuden parannukset liittyvät valikoiman ja vuokravaraston käytön supistamiseen. Aiemmin strategiana on ollut kasvattaa valikoimaa määrätietoisesti, mutta tämän osalta tehdään ainakin hetkellisesti täyskäännös ja valikoimasta siivotaan heikosti kannattavia pienten volyymien ja matalan bränditunnettavuuden omaavia tuotteita.
Laskimme ennusteitamme jälleen etenkin vuoden 2023 osalta
Laskimme 2023 liikevaihdon ennustettamme 5 %:lla 550 MEUR:oon, sillä vaikeasta markkinatilanteesta ja strategisista linjauksista (valikoiman supistaminen) johtuen kasvua ei ole realistista mallintaa lähikvartaaleina. Tehostamistoimien vaikutuksen pitäisi alkaa näkyä H2’23:sta alkaen, jolloin uskomme yhtiön jälleen palaavan tuloskasvuun. Korostamme myös, että kodintekniikan markkinan heikkous on pääsyy vaisuun kannattavuuteen (liikevoitto: 2023e 1,9 %) ja normaalimmassa markkinassa vähintään 2,5 %:n tason pitäisi historian perusteella olla saavutettavissa. Ennakoimme yhtiön kasvun kiihtyvän 6-7 %:iin 2024 alkaen ja liikevoittomarginaalin elpyvän tässä kohtaa 2,6 %:iin. 2025-ennusteemme ovat nyt 628 MEUR:n liikevaihto ja 2,8 %:n liikevoitto. Yhtiön 2025-tavoitteet ovat selvästi korkeammalla (miljardin liikevaihto ja liikevoitto yli 5 %), mutta näihin tehtäneen selviä leikkauksia tilinpäätöksessä. Uskomme, että myös nykyistä osinkopolitiikkaa joudutaan selvästi laskemaan.
Pidemmän ajan potentiaali houkuttelee, mutta erityistä kiirettä emme osakkeen lisäämiselle näe
Ennustelaskujen sekä kurssilaskun myötä yhtiön 2023e ja 2024e P/E-kertoimet ovat 19x ja 13x. Suhteessa ennustamaamme pidemmän ajan tuloskasvunäkymään (2023-2025 ~35 % CAGR) nämä alkaisivat olla hyvin houkuttelevia kertoimia osakkeen kyytiin palaamiseen. Pidemmän ajan tuloskasvuun on kuitenkin toistaiseksi vaikea nojata, kun tulos jatkaa laskutrendillä. Laskeneet osinkoennusteet ovat myös heikentäneet osakkeen lyhyen ajan tuotto-odotusta. Myös suhteessa verrokkiryhmäämme yhtiön hinnoittelu on edelleen preemiolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 543,3 | 549,9 |
kasvu-% | 3,78 % | −5,42 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 3,5 | 10,3 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 0,64 % | 1,87 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,03 | 0,15 |
Osinko | 0,25 | 0,05 | 0,14 |
P/E (oik.) | 21,32 | 86,71 | 15,59 |
EV/EBITDA | 12,67 | 15,96 | 7,94 |