Verkkokauppa.comin pääomamarkkinapäivä antoi lisäväriä yhtiön etenemiseen
Verkkokauppa.com järjesti eilen historiansa ensimmäisen pääomamarkkinapäivän (CMD). Yhtiö keskittyi tilaisuudessa odotetusti siihen, miten helmikuussa päivitetyn strategian toteuttaminen on edennyt eri osa-alueilla. Uudessa strategiassa keskeistä on myynnin vahvan kasvun jatkaminen verkkokanavan kasvun siivittämänä sekä skaalautuvan kasvun varmistaminen toimintoja kehittämällä ja automatisoimalla. Tilaisuudessa ei tehty merkittäviä uusia paljastuksia, emmekä tehneet sen perusteella ennustemuutoksia. Tilaisuus vahvisti kuitenkin luottamustamme yhtiön omaan tekemiseen eri rintamilla.
Strategian mukaisista kasvua kiihdyttävistä uusista kategorialaajennuksista tai tuotevalikoimaa laajentavista yritysostoista ei kerrottu CMD:llä. Tämä oli linjassa nykyisten ennusteidemme kanssa, sillä odotamme niiden tulevan ajankohtaisemmiksi vasta, kun Jätkäsaaren logistiikan kapasiteettia on saatu nostettua. Varaston automatisoinnin kerrottiinkin edenneen hyvin ja se mahdollistaa valmistuessaan (2022) sen läpi menevien tuotenimikkeiden kasvattamisen noin 10 000-15 000:lla (vrt. koko valikoima nyt 70 000).
Mahdollisia uusia kategorioita käytiin kuitenkin läpi kattavasti. Yhtiö nosti esimerkkeinä laajentumisen mm. kosmetiikkaan, huonekaluihin, tee-se-itse- tai puutarhakategorioihin. Yhtiöllä on jatkuvasti verkkoalustallaan erilaisia kokeilua uusista tuotteista, kun se testaa niiden menekkiä ketterästi. Myös private-label-tuotteiden kehittämiseen on alettu kohdistamaan selvästi aiempaa enemmän huomioita myös kodintekniikan ulkopuolisissa kategorioissa. Nykyisellään noin 4 % tuotenimikkeistä on private-label tuotteita, mikä on kaupan alalla hyvin matala osuus. CMD:llä käytin läpi myös mahdollisia uusia palveluita, joita olivat mm. asennuspalvelut sekä rahoitus.
Yritysostojen osalta yhtiö kertoi etsivänsä kohteita, joiden pääosa liiketoiminnasta on Suomessa. Yritysostojen osalta etsitään etenkin niche-onlinepelureita, jotka täydentäisivät Verkkokauppa.comin valikoimaa ja laajentaisivat asiakasportfoliota molemmille yhtiöille. Uskomme potentiaalisten kohteiden koon olevan liikevaihtoluokassa 10-50 MEUR.
Yhtiö on myös viime vuosina nostanut tasoaan datan ja algoritmien hyödyntämisessä prosesseissa. Oma IT-järjestelmä mahdollistaa yhtiön mukaan myös ketterän kehityksen näihin liittyen erottaen sen mm. Gigantista ja Powerista. Dataa ja algoritmeja hyödynnetään jo paljon kategoriahallinnassa, asiakaspalvelussa, tuotteiden suosittelussa ja löydettävyydessä sivustolla sekä markkinoinnin kohdentamisessa. Paljon kehityskohteita on myös listalla (mm. hinnoittelun kehittäminen, asiakkaiden parempi ymmärtäminen, toimitusketjun optimointi ja tilausten automatisointi). Pidämme jatkuvaa kehittämistä tärkeänä, jotta yhtiö pärjää kilpailussa myös globaaleja jättejä vastaan.
Markkinan osalta meitä kiinnosti etukäteen, miten yhtiön saatavuustilanne on kehittynyt. Tietyissä elektroniikan kategorioissa valmistajia vaivaavat komponenttipula sekä myös Aasiasta tulevien tuotteiden osalta merikonttirahtien hinnat ovat nousseet voimakkaasti. Yhtiö ei kuitenkaan vaikuttanut Q&A-session perusteella olevan ainakaan konttipulasta erityisen huolissaan. Yhtiö julkaisee Q3-tuloksensa reilun kolmen viikon kuluttua ja odotamme yhtiön kannattavan kasvun jatkuneen myös käynnissä olleella kvartaalilla verkkokanavan vahvan kasvun vauhdittaessa yhtiötä edelleen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 553,6 | 589,0 | 637,0 |
kasvu-% | 9,82 % | 6,40 % | 8,15 % |
EBIT (oik.) | 20,4 | 23,2 | 25,3 |
EBIT-% (oik.) | 3,68 % | 3,94 % | 3,98 % |
EPS (oik.) | 0,34 | 0,39 | 0,42 |
Osinko | 0,45 | 0,25 | 0,26 |
P/E (oik.) | 20,80 | 6,12 | 5,59 |
EV/EBITDA | 12,20 | 3,22 | 2,90 |