Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kasvu jatkui maaliskuussa. Mainonnan määrä kasvoi maaliskuussa 4,7 % vertailukaudesta ja kumulatiivisesti tammi-maaliskuu on noin 7 % vertailukauden yläpuolella.
Kokonaismarkkinan varsin hyvää maaliskuun kehitystä veti suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka kasvoi reilu 7 % vuoden takaiseen verrattuna. Muista mediaryhmistä painetun sanomalehtimainonnan kehitys jatkoi helmikuun tapaan laskusuunnassa (- 1 %) ja myös televisiomainonta kääntyi laskuun maaliskuussa (- 4,5 %). Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu jatkoi vahvaa kasvuaan maaliskuussa (27 %) ja myös vähittäiskaupan mainonnan (17,6 %) kehitys oli pirteää. Merkkimainonta puolestaan kääntyi hienoiseen laskuun maaliskuussa (-3,4 %). Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kasvoi edelleen 7,5 % vuoden takaiseen verrattuna.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2021 Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä lähes viidenneksen ja PunaMusta Medialla vajaan kymmenyksen yhtiöiden kokonaisliikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen ajuri mediayhtiöille. Mediaryhmien eriytynyt kehitys huomioiden kokonaismarkkinan kehitys ei arvoimme mukaan kuitenkaan vastaa kysynnän kehitystä koko mediasektorin yhtiökentässä. Alkuvuoden markkinakehitys on ollut melko hyvin linjassa odotuksiemme kanssa ja siten nyt julkaistut luvut eivät aiheuta olennaista muutospainetta lähiviikkoina Q1-lukunsa julkaisevien mediayhtiöiden lyhyen tähtäimen ennusteisiimme. Sektorin yhtiöistä Alma Media julkisti Q1-raporttinsa jo perjantaina ja tuorein päivityksemme yhtiöstä on luettavissa täällä.
Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat edelleen linjassa odotuksiimme ja nähdäksemme johtuvat talouden hyvän vedon lisäksi verkkomainonnan rakenteellisesta kasvusta. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 noin 18 %, josta noin 10 %-yksikköä on epäorgaanista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille