Vincit täsmensi eilen yhtiön uuden strategian pääkohtia, joista yhtiö oli kertonut aiemmin jo tilinpäätöksen julkistamisen yhteydessä. Uusi strategia ei sisältänyt osakkeen kannalta merkittäävää uutta tietoa. Vincitin strateginen fokus on vielä mielestämme hieman epäselvä johtuen useista laajentumissuunnista. Vincit laajenee kansainvälisesti, investoi uusiin tuoteliiketoimintoihin sekä vahvistaa samaan aikaan kotimaassa tarjontaansa kattamaan IT-palveluiden elinkaarta. Strategia luonnollisesti hakee muotoaan yhtiössä toteutettujen rakennejärjestelyiden ja organisaatiossa tapahtuneiden isojen muutosten jälkeen.
Vincitin strategian kehityshankkeiden teemat ovat 1) kotipesä kuntoon, 2) kasvua ilman kaaosta ja 3) Vincitistä vientituote. Vincitin ydinliiketoiminta on ollut yksi sektorinsa kannattavimpia ja yhtiö pyrkii palauttamaan sen takaisin huippukuntoon. Lisäksi yhtiö hakee liiketoimintakriittisemmän toimittajan asemaa asiakkaissa sekä hallittua kasvua tuoteliiketoiminnoista. Yhtiön pitäisi nyt olla valmis selkeälle tuloskasvu-uralle paluuseen etenkin, kun yhtiön tuoteliiketoiminnat (erityisesti VincitEAM) ovat edenneet kypsempään vaiheeseen ja odotamme näistä lisää tilauksia kevään aikana.
Vuonna 2018 Vincit uudelleenrakensi perustaa ja selkeytti liiketoimintaansa, mikä rasitti organisaatiota ja yhdessä kiristyneen rekrymarkkinan kanssa johti kannattavuuden heikentymiseen. Uusi organisaatiorakenne on arviolta viimeinen suurempi muutos ja tulee helpottamaan yhtiön sisäistä seurantaa ja paluuta kannattavammalle kasvulle. Yhtiö ei kuitenkaan julkaissut numeerisia strategisia tavoitteita. Yhtiö tulee nimittämään uuden organisaatiorakenteen mukaiset 3 vetäjää. Ymmärryksemme mukaan 2 tulee yhtiön sisältä ja yhtä vetäjää haetaan ulkopuolelta. Tästä johtuen lopullisen rakenteen implementointi kestää vielä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Vincit
Vincit on vuonna 2007 perustettu yhtiö, joka tuottaa ohjelmistokehitykseen ja -ylläpitoon liittyviä IT-palveluita yritysasiakkaille ja julkisen sektorin toimijoille. Lisäksi yhtiöllä on kaksi SaaS-tuoteliiketoimintaa. Yhtiön päämarkkina on Suomessa ja yhtiö on myös avannut toimipisteitä Yhdysvaltoihin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,5 | 50,9 | 54,9 |
kasvu-% | 5,64 % | 17,06 % | 8,00 % |
EBIT (oik.) | 5,1 | 6,8 | 7,6 |
EBIT-% (oik.) | 11,69 % | 13,34 % | 13,87 % |
EPS (oik.) | 0,70 | 0,42 | 0,49 |
Osinko | 0,30 | 0,18 | 0,22 |
P/E (oik.) | 7,31 | 6,43 | 5,50 |
EV/EBITDA | 9,01 | 3,33 | 2,67 |