Wärtsilän osake on noussut 21 % Q4-raportin julkistuspäivän jälkeen. Emme näe kurssinousulle juurikaan perusteita ja olemme edelleen huolissamme Wärtsilän laiteliiketoiminnasta sekä Energy- että Marine-segmenteissä. Osake näyttää kalliilta. Vähennä-suosituksemme sekä 8,70 euron tavoitehintamme ovat ennallaan.
Varovaisen suhtautumisemme takana ovat mm. seuraavat seikat:
- Mäntämoottorit ovat vaarassa marginalisoitua kaasuvoimaloissa. IEA:n (International Energy Agency) joulukuun 2020 raportissa arvioitiin, että maailman kaasuvoimaloiden noin 30 GW:n kapasiteettilisäyksestä vuonna 2021 yli 50 % on kaasuturbiinikombivoimaloita ja yli 40 % muita kaasuturbiineja. Tämä jättää varsin vähän tilaa Wärtsilän edustamille kaasukäyttöisille moottorivoimaloille. Lisäksi EIA:n (U.S. Energy Information Administration) mukaan Yhdysvalloissa kuluvana vuonna käynnistyvästä vajaan 46 GW:n sähköntuotantokapasiteetista vain 0,2 % (91 MW) on kaasukäyttöisiä moottorivoimaloita. Vastaavasti kaasuturbiinien osuus on 15,0 %. Vuosina 2022-2027 Yhdysvalloissa käynnistyviksi suunnitelluissa sähkövoimaloissa ei ole yhtään kaasukäyttöistä moottorivoimalaa. Kun lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden kuten ammoniakin ja vedyn tulossa laajempaan käyttöön menee vielä vuosia, on hyvin varovainen suhtautumisemme Wärtsilän moottorivoimaloiden markkinanäkymään perusvoimantuotannossa perusteltu.
- Kaasumoottorivoimaloiden asema uusiutuvien energianlähteiden varavoimana on riskialtis. Käsittelimme aihetta jo 21.1. päivityksessämme, jossa arvioimme että akkujen koko ajan aleneva hintataso 1) vähentää varavoimaloiden tarvetta ylipäänsä ja 2) kaventaa joustavien moottorivoimaloiden kilpailuetua varavoimana suhteessa hidasliikkeisempiin kaasuturbiineihin.
- Myös Marinen markkinoissa on paineita etenkin tulevien moottoritilausten osalta. Risteilijöiden vuoden 2021 alun globaali tilauskanta oli lukumäärässä 15 % ja arvossa 11 % alempi kuin vuoden 2019 alussa. Risteilyvarustamot ovat myös aktiivisesti lykänneet toimitusaikatauluja samalla kun ne ovat karsineet olemassa olevaa laivastoaan. Tästä huolimatta isojen varustamojen taseet ovat koronan seurauksena niin rasittuneita, että niiltä ei ole vähään aikaan odotettavissa uusia tilauksia. Alan suurimmista toimijoista Carnivalin nettovelkaantumisaste oli 85 % ja Royal Caribbeanin peräti 179 % viimeksi päättyneillä tilikausilla. Toinen Wärtsilälle tärkeä segmentti eli LNG-tankkerit ovat yhä enemmän siirtymässä kaksitahtimoottoreihin, vaikka Wärtsilä saikin vuoden 2020 lopulla yli 100 MEUR:n moottoritilauksen kuuteen arktisten alueiden LNG-tankkeriin. Kaasualan konsultti Poten & Partners kuitenkin arvelee, että kaksitahtimoottoreiden osuus koko globaalista LNG-laivastosta nousee vuoden 2020 12 %:sta vuoden 2023 30 %:iin. Arvio on linjassa norjalaisen LNG-varustamon Flex LNG:n ennusteen kanssa, jonka mukaan peräti 85 %:ssa vuosina 2021-2024 toimitettavista LNG-aluksista on kaksitahtimoottori. Wärtsilä ei valmista kaksitahtimoottoreita vaan alan vahvimmat toimijat ovat MAN ja WinGD. Johtopäätöksemme on, että koska kahden keskeisen asiakassegmentin kysyntä Wärtsilän merimoottoreille on lähivuosina vaisua, tulee yhtiön merimoottoreiden matalasuhdanne jatkumaan pitkään.
Toisin kuin laiteliiketoiminnassa, olemme edelleen luottavaisia Wärtsilän palveluliiketoiminnan hyvän kehityksen suhteen, olettaen että myös risteilyliiketoiminta vähin erin normalisoituu vuoden 2021 loppua kohden. Wärtsilän alkuvuoden uutisvirrassa ei kuitenkaan ole ollut merkittäviä positiivisia kurssiajureita. Osalla sijoittajista voikin olla ajatus tai toive osakkeen melko mekaanisesta palautumisesta takavuosien kurssitasoille. Tämänhetkisillä konsensusluvuilla vuosien 2021-2022 P/E-luvut (25x ja 20x) ovat 5-11 % alle verrokkiryhmän mediaanin, mutta keskimäärin 8 % yli yhtiön omien historiallisten kertoimien. Pidämme myös verrokkiryhmän mediaanihinnoittelua vaativana. Wärtsilän osakkeen kokonaistuotto-odotus ei yllä tuottovaatimuksen tasolle eikä nousuvaraa DCF-arvoon ole.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.01.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 604,0 | 4 370,8 | 4 433,6 |
kasvu-% | −10,95 % | −5,07 % | 1,44 % |
EBIT (oik.) | 275,0 | 323,4 | 406,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,97 % | 7,40 % | 9,17 % |
EPS (oik.) | 0,27 | 0,36 | 0,47 |
Osinko | 0,20 | 0,27 | 0,36 |
P/E (oik.) | 29,67 | 39,53 | 29,69 |
EV/EBITDA | 12,82 | 17,23 | 15,44 |