Vierailimme keskiviikkona CSSC Wärtsilä Engine Company Ltd:ssa (CWEC) Shanghaissa. Kyseessä on Wärtsilän yhdessä Kiinan suurimman telakkayhtiön CSSC:n kanssa vuonna 2016 perustama yhteisyritys, josta CSSC omistaa 51 % ja Wärtsilä 49 %. Vierailu kasvatti uskoamme siihen, että yhteisyritykset ovat järkevin tapa luoda yhteistyösuhteet Kiinan telakoihin, jotka hallitsevat maailmanmarkkinoita. Yhteisyritykset luovat hyvän pohjan toimitusvolyymien kasvulle kun laivanrakennusmarkkina aikanaan toipuu. Vierailu ei kuitenkaan tässä vaiheessa muuttanut ennusteitamme, suositustamme (vähennä) tai tavoitehintaamme (10,50 euroa) Wärtsilälle tai sen osakkeelle. Vierailun keskeiset muistiinpanot olivat seuraavat:
- Kyseessä on kumppanuus toimialan tärkeimpiin kuuluvan telakkayhtiön kanssa. CSSC vastaa esillä olleen arvion mukaan 40-50 %:sta koko Kiinan laivanrakennusmarkkinaa ja Kiina puolestaan 37 %:sta koko maailman alustilauskantaa bruttorekisteritonneissa mitattuna.
- Omistussuhteita ei pidä säikähtää. CSSC omistaa CWEC:stä 51 % ja Wärtsilä 49 %, mutta yhtiöiden välillä on Wärtsilän mukaan normaali vähemmistön aseman suojaava osakassopimus, jossa yhteistyön periaatteet ja tehtävänjako sovitaan. Suhteessa CSSC:yyn Wärtsilällä ei ole yksinoikeutta, mutta sen sijaan suosituimmuusasema soveltuvissa konetyypeissä. CWEC voi myydä ja myös myy koneitaan muillekin telakkayhtiöille kuin CSSC:lle.
- CWEC keskittyy kasvusegmentteihin. Moottorit ovat keskikokoisia ja suuria (26-, 32-, 34- ja 46-sarjat) ja yli puolet niistä on monipolttoainemoottoreita. CWEC:n moottorit ovat 100 %:sesti Wärtsilän spesifikaatioiden mukaisia eikä niihin tehdä muutoksia esimerkiksi CSSC:n toivomuksesta.
- CWEC:n kasvu on hyvää. Perustamisvuoden 2016 jälkeen liikevaihto oli 26 MEUR ja nettotulos -9 MEUR vuonna 2017 kasvaen vuonna 2018 vastaavasti 49 MEUR:oon (+88 %) ja -3 MEUR:oon. Wärtsilän mukaan CWEC:n tilauskertymä on edelleen kasvussa etenkin kaasunkuljetusalusten vetämänä. Toimintansa alusta saakka CWEC on saanut yli 200 moottorin tilaukset ja toimittanut niistä yli 100 eli tilauskannassa on edelleen noin 100 moottoria. Tilauskannan arvo on arviomme mukaan nyt noin 150-250 MEUR. CSSC:n enemmistöosuuden vuoksi CWEC:n liikevaihto ei tietenkään päädy Wärtsilä-konserniin. Sen sijaan Wärtsilä indikoi CWEC:n kannattavuuden olevan paranevalla trendillä, muttei mennyt yksityiskohtiin.
- CWEC:n tuotantoa ja kannattavuutta voidaan tarvittaessa kasvattaa. Wärtsilän mukaan selvin nopea parannus tulisi siirtymisestä tuotannossa kolmeen vuoroon nykyisten kahden sijasta. CWEC kasvattaa myös koko ajan kiinalaista alihankintaansa (nyt 20-45 % komponenttikustannuksesta) mm. alemman hinnan ja logistiikkakustannusten sekä mahdollisessa vikaantumistilanteessa nopeamman ja selvemmän reagoinnin vuoksi.
Kaikkiaan CWEC:n tuotanto- ja toimintapa vakuutti meidät ja yhtiöstä voi hyvinkin tulla huomattava tuloskontribuuttori Wärtsilälle laivanrakennusmarkkinan toipuessa. Wärtsilän vuoden 2020 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (14x ja 10x) ovat vastaavasti 5 % ja 12 % alle verrokkien mediaanin, mutta luvut itsessään ovat melko korkeita. Emme myöskään näe Wärtsilän tilanteessa vielä tällä hetkellä selviä kurssinousuajureita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.09.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 5 174,0 | 5 306,7 | 5 673,0 |
kasvu-% | 5,36 % | 2,56 % | 6,90 % |
EBIT (oik.) | 577,0 | 480,2 | 609,4 |
EBIT-% (oik.) | 11,15 % | 9,05 % | 10,74 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,56 | 0,72 |
Osinko | 0,48 | 0,40 | 0,45 |
Osinko % | 3,45 % | 2,62 % | 2,95 % |
P/E (oik.) | 19,60 | 27,25 | 21,23 |
EV/EBITDA | 12,71 | 15,37 | 12,14 |