Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan suora vaikutus konepajoihin marginaalinen
Keskustelimme isoimpien suomalaisten konepajojen kanssa Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan vaikutuksista. Kaikki yhtiöt, joihin olimme yhteydessä korostivat kauppasodan epäsuoria vaikutuksia asiakkaiden lisääntyneen epävarmuuden ja sen vuoksi mahdollisesti lykättyjen investointien muodossa. Suorat tuloslaskelmavaikutukset sen sijaan ovat ainakin tämänhetkisten arvioiden mukaan hyvin marginaalisia. Tämän vuoksi kauppasota ei ole suoraan vaikuttanut myöskään ennusteisiimme. Negatiivispainotteinen suositusjakautumamme koko konepajasektorille on ennallaan.
Konepajojen kauppasodan alaiset tavaravirrat ovat hyvin yksisuuntaisia eli komponenttien ja joissakin tapauksissa suurempien kokonaisuuksien (esim. Cargotecin ja Konecranesin nosturit ja KONEen hissimodulit) toimituksia Kiinasta Yhdysvaltoihin. Yhdysvalloista Kiinaan toimituksia sen sijaan tapahtuu hyvin vähän. Suurimpien konepajojen kommentit kauppasodan vaikutuksista olivat seuraavat:
- Cargotec: Kalmar on toimittanut jonkin verran isoja nostureita Kiinasta Yhdysvaltoihin. Muu tavaraliikenne on etupäässä pienimuotoista komponenttivirtaa Kiinasta Hiabin Yhdysvaltain-tehtaalle, joka on sekin pieni. Kaikkiaan kauppasodan vaikutukset Cargoteciin ovat hyvin marginaalisia, koska pääkokoonpano sekä alihankintaketju on keskitetty Puolaan.
- KONE: Vienti Kiinasta Yhdysvaltoihin on etupäässä komponentteja ja hissimoduleita. Vaikka tariffit ovat nousseet 10 %:sta 25 %:iin osalle Yhdysvaltain Kiinan-tuontia, on vaikutus KONEen liiketulokseen edelleen arviolta -10 MEUR vuonna 2019 (<1 % ohjeistetusta liiketuloksesta).
- Konecranes: Yhtiöllä on Kiinassa komponenttivalmistusta, joka päätyy Yhdysvaltoihin. Myös Kiinassa valmistettuja satamanostureita viedään jonkin verran Yhdysvaltoihin, mutta Konecranesilla on kyky valmistaa niitä myös Yhdysvalloissa, jolloin vaatimukset tuotannon paikallisesta sisällöstä tarvittaessa täyttyvät. Tällä hetkellä arvio korotettujen tariffien tulosvaikutuksesta on 4 MEUR:n luokkaa vuodessa (<2 % vuoden 2019 ennustetusta liiketuloksesta).
- Metso: Kiinassa tehdään komponentteja amerikkalaisten asiakkaiden käyttämiin kulutusosiin ja nämä tulivat jo viime kesänä tariffien piiriin. Korotettujen (25 %) tariffien tulosvaikutus Metsoon olisi yhtiön mukaan noin 12 MEUR vuodessa (<3 % vuoden 2019 ennustetusta liiketuloksesta). Toistaiseksi kohonneet tariffit on kuitenkin onnistuneesti siirretty omiin lopputuotehintoihin, joten tulosvaikutus on jäänyt hyvin vähäiseksi.
- Wärtsilä: Tariffien suora vaikutus Wärtsilään on hyvin vähäinen. Epäsuoraa vaikutusta voi tulla esim. CSSC:n (China State Shipbuilding Corporation) kanssa perustetun yhteisyrityksen CSSC Wärtsilä Engine Co Ltd:n kautta. Kaikkiaan Wärtsilä liikuttaa hyvin pientä määrää tariffien alaista tavaraa Kiinan ja Yhdysvaltain välillä. Pääsääntö on, että Wärtsilän Yhdysvaltain-toimitukset tulevat joko Vaasan tai Triesten tehtailta ja myös alihankintaketju on hyvin eurooppalainen. Tämän vuoksi päättelemme, että tariffien suora vaikutus Wärtsilän tuloslaskelmaan on käytännössä olematon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille