Sanoman tekemien yritysjärjestelyiden myötä liiketoiminnan painopiste on siirtynyt tukevasti korkean kannattavuuden ja vakaan kasvunäkymän omaavaan Learning-liiketoimintaan, mikä on laskenut yhtiön riskiprofiilia. Tämä defensiivinen liiketoiminta tuo tällä hetkellä noin 2/3 konsernin tuloksesta, kun taas perinteisen median painoarvo on selvästi pienempi. Useasta kulmasta tarkasteltuna osakkeen arvostus on mielestämme perustellulla tasolla. Siten lähivuosien tuotto-odotus nojaa näkemyksemme mukaan etenkin osinkoon, mikä ei mielestämme riitä lisäostojen perusteeksi matalasta riskiprofiilista huolimatta.
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 061,7 | 1 236,5 | 1 281,7 |
kasvu-% | 16,26 % | 16,46 % | 3,65 % |
EBIT (oik.) | 133,7 | 164,1 | 179,7 |
EBIT-% (oik.) | 12,59 % | 13,27 % | 14,02 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,75 | 0,80 |
Osinko | 0,52 | 0,54 | 0,58 |
P/E (oik.) | 23,61 | 8,53 | 7,93 |
EV/EBITDA | 6,47 | 4,64 | 4,14 |