Fiskarsin arvostettu brändiportfolio, vakaa osinkotuotto, vahva tase ja potentiaali tulevien vuosien kannattavuusparannukselle tukevat positiivista näkemystämme. Yhtiöllä on kaksi suurta muutosohjelmaa käynnissä, joiden on tarkoitus valmistua 2021 loppuun mennessä. Näistä on jo nähty lupaavia tuloksia, mitkä luovat hyvät lähtökohdat kannattavuusparannukselle yli 10 vuotta kestäneen organisaation muutosprosessin jälkeen. Merkittävä pitkän aikavälin arvonluonti vaatisi kuitenkin vahvempaa liikevaihdon kasvua, joka on ollut viime vuosina iso haaste.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 112,1 | 1 148,2 |
kasvu-% | −2,51 % | 1,99 % | 3,25 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 104,7 | 97,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 9,41 % | 8,50 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,96 | 0,98 |
Osinko | 0,56 | 0,60 | 0,62 |
Osinko % | 4,97 % | 3,48 % | 3,59 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 17,97 | 17,60 |
EV/EBITDA | 8,94 | 9,96 | 12,79 |