Etsi

Qt vuosikertomus 2017

Yhtiöjulkaisu 16.02.2018 16:55 Qt

Qt on ohjelmistotyökalujen kehittämiseen keskittynyt yhtiö, joka vastaa Qt-teknologiaan pohjautuvien ohjelmistokehitystyökalujen tuotekehityksestä, kaupallistamisesta ja lisensoinnista sekä kaupallisin että avoimen lähdekoodin lisenssein.

Globaalisti tunnetut tuotemerkit rakentavat menestystään Qt:n teknologiaan pohjautuen. Asiakkaitamme ovat eri alojen johtavat teollisuusyritykset, jotka käyttävät Qt:ta ajoneuvolaitteistojensa, teollisten automaatiosovellustensa sekä liiketoimintakriittisten järjestelmiensä ohjelmistoalustana. Qt:ta käytetään esimerkiksi lentokoneiden viihdejärjestelmissä, digitaalisten televisioiden alustana, autojen viihdejärjestelmissä ja ohjaamoissa, laivateollisuuden automaatiojärjestelmissä sekä lääketeollisuuden laitteiden käyttöliittymissä.

Qt tukee useita eri käyttöjärjestelmiä pöytäkoneista sulautettuihin järjestelmiin ja mobiililaitteisiin. Qt auttaa ohjelmistokehittäjiä säästämään sovellus- ja laitekehitykseen käytettyä aikaa, koska testaaminen on nopeaa ja soveltaminen useille eri alustoille ei vaadi uudelleenkoodausta.

Maailmanlaajuisesti yli miljoonan ohjelmistokehittäjän käyttämän Qt:n avulla on mahdollista kehittää tehokkaita, interaktiivisia ja monialustaisia sovelluksia ja laitteita. Qt Group vastaa avoimen lähdekoodin Qt Project -kehitysyhteisön toimintaedellytysten ja järjestelmien ylläpidosta. Kehitämme Qt-ohjelmistoa avoimen hallintomallin kautta yhdessä avoimen lähdekoodin yhteisön ja Qt-kumppaniyritysten kanssa.

Qt-konserni toimii Suomessa, Norjassa, Saksassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä, Japanissa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystoiminnossa työskentelee yli 100 ohjelmistokehittäjää ja tuotekehitysyksiköt sijaitsevat Berliinissä, Oslossa ja Oulussa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Qt tarjoaa ohjelmistokehittäjille alustariippumattoman sovelluskehyksen ja siihen liittyviä työkaluja. Työkalujen avulla voidaan parantaa ohjelmistokehittäjien tuottavuutta ja auttaa heitä tuomaan tuotteet nopeammin markkinoille. Qt:n teknologia on käytössä yli 70 toimialalla ja sillä on yli miljoona käyttäjää. Qt:n liikevaihto kasvoi 25,7 % ja oli 45,6 miljoonaa euroa.