Sanoman Q1-tulos oli operatiivisesti konsensusodotuksia parempi pääasiassa Media Finlandin hyvän suorituskyvyn ja yhtiön kustannussäästöjen ansiosta. Suomen talouden elpyminen voi heijastua mainosmarkkinoihin positiivisesti vuonna 2017 ja tällä olisi arviomme mukaan skaalautuvuuden takia selvästi positiivinen vaikutus Sanoman tulokseen. Mediamainonta ei ole vielä kuitenkaan osoittanut käänteen merkkejä ja nykyisellä Sanoman tuloksentekokyvyllä emme ole valmiita hyväksymään korkeampia arvostuskertoimia osakkeelle. Jäämme suosituksessamme toistaiseksi odottavalle kannalle.
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 639,1 | 1 510,7 | 1 385,5 |
kasvu-% | −4,52 % | −7,83 % | −8,29 % |
EBIT (oik.) | 167,9 | 157,8 | 147,6 |
EBIT-% (oik.) | 10,24 % | 10,44 % | 10,65 % |
EPS (oik.) | 0,51 | 0,61 | 0,61 |
Osinko | 0,20 | 0,30 | 0,40 |
Osinko % | 2,43 % | 4,42 % | 5,90 % |
P/E (oik.) | 16,20 | 11,12 | 11,15 |
EV/EBITDA | 4,23 | - | 4,29 |