Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa kausiluonteisesti hyvältä ja siten kokonaisuuden kannalta tärkeältä elokuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi elokuussa vertailukaudesta 13 % 1361 000 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 9 %. Yhtiön kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet sekä lyhyen matkan syöttöliikenteessä yksi uusi A321-kone ja lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti elokuussa neljättä kuukautta peräkkäin kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 13 % elokuussa. Strategisella painopistealueella Aasiassa elokuun volyymikasvu oli melko hyvällä mutta hieman heinäkuuta heikommalla tasolla 9 %:ssa. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi pomppasi elokuussa jälleen 34 % uuden Los Angelesin reitin ja San Franciscon lisävuorojen ansiosta. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 14 %:n tasolla, vaikka kapasiteetin kasvu hidastui alueella jo melko maltilliseksi (Euroopan kapasiteetti elokuussa +4 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi elokuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi niin ikään 5 %. Siten elokuu meni Finnairilta matkustajaliikenteessä mielestämme kokonaisuutena melko hyvin, kun kaikki alueet ylsivät selvään kasvuun. Rahdin osalta raportti oli kaksijakoisempi. Finnairin elokuun rahtivolyymin 10 %:n kasvu ylitti selvästi heinäkuun 5 %:n kasvun, mutta myös elokuussa myyty rahtivolyymi kasvoi yhä kapasiteettia hitaammin (rahtikapasiteetti elokuussa +13 %). Globaalin talouden ja maailmankaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui yhtiön mukaan etenkin Aasiasta lähtevään rahtiin, mikä on sinällään hyvin odotettua viime aikojen makrodatan jäljiltä.
Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi elokuussa 2,6 %-yksikköä lähes 87 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille vahva kapasiteetin edelleen ripeä kasvu huomioiden. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli yhtiön korkein elokuun käyttöaste ainakin 6 vuoteen. Kaukoliikennereiteillä muutokset eivät olleet valtavia, sillä matkustajakäyttöaste laski karkeasti 1 %-yksikön vahvalta vertailutasolta Aasiassa ja kasvoi vajaat 2 %-yksikköä Pohjois-Amerikassa. Sen sijaan Eurooppa ja Kotimaa ylsivät selviin yli 6 %-yksikön parannuksiin matkustajakäyttöasteessa elokuussa. Euroopan saavuttama 83 %:n matkustajakäyttöaste oli mielestämme myös absoluuttisesti hyvä lukema elokuulle, kun taas Kotimaassa käyttöaste pysyi pitkälti rakenteellisten syiden takia alhaisena selvästä parannuksesta huolimatta.
Finnairin matkustajamäärän ja matkustajaliikenteen volyymien kasvu ylitti ennusteemme maltillisesti. Myös matkustajakäyttöaste oli hieman parempi, sillä kapasiteetti kasvoi elokuussa lähes odotustemme mukaista vauhtia. Näin ollen elokuun raportin kokonaiskuva taipuu mielestämme lievästi positiiviselle puolelle, vaikka kasvun rakenne ei mielestämme ollut Finnairin tuloksen muodostumisen kannalta täysin optimaalinen (ts. todennäköisesti heikommin kannattava lyhyen matkan liikenne kehittyi kaukoliikennereittejä paremmin). Myöskään hinnoittelun kehitystä raportti ei avaa. Siten elokuun liikenneraportti ei luo suoria muutospaineita Finnairin ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 081,3 | 3 243,8 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,13 % | 5,27 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 156,2 | 172,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,07 % | 5,32 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,38 | 0,44 |
Osinko | 0,27 | 0,22 | 0,26 |
Osinko % | 1,25 % | 7,27 % | 8,59 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 7,99 | 6,95 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,76 | 2,98 |