Marimekko totesi vuoden 2016 olevan kilpailukyvyn noston ja tehokkuuden parantamisen vuosi. Yhtiö teki viime vuonna hyvää työtä molemmilla saroilla, mikä on näkynyt kiinteän kulurakenteen pienenemisenä ja myyntikateprosentin kääntymisenä nousu-uralle pitkästä aikaa. Yhtiö on nyt selvästi paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten ja tämä on heijastunut positiivisesti myös markkina-arvoon (+30 %/v.). Kilpailukyvyn nosto on parantanut yhtiön kannattavuutta, mikä yhdistettynä selvästi verrokkiryhmää alempaan arvostukseen ja korkeaan osinkotuottoon antavat tukea osakkeelle. Toistamme näistä syistä Marimekon lisää-suosituksen ja 11,0 euron tavoitehinnan.
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 100,0 | 102,9 |
kasvu-% | 4,14 % | 0,39 % | 2,85 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 6,4 | 6,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,12 % | 6,41 % | 6,42 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,53 | 0,60 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,50 |
P/E (oik.) | 3,14 | 23,31 | 20,58 |
EV/EBITDA | 1,90 | 10,38 | 9,84 |